Eén kind in de kindernevendienst

Dat er kindernevendienst is, is voor veel gemeenteleden gewoon. Maar wat als er steeds minder kinderen komen? Hoe betrek je ze dan bij de dienst? Of als er geen kind meer komt, wat doe je dan? Andrea vertelt hoe zij het heeft aangepakt in haar gemeente.

Is het hopeloos?

Andrea van Boven is kindernevendienstleidster van een Protestantse Gemeente op Walcheren. Zeven kinderen zouden kunnen komen naar de kindernevendienst, maar ruim twee jaar lang zagen ze bijna geen kinderen. De ouders kwamen nauwelijks naar de diensten met als gevolg dat er ook geen kinderen kwamen. In die tijd werd Andrea regelmatig door ouderen aangesproken tijdens het koffiedrinken. Met pijn in hun stem vroegen ze dan: “Weer geen kinderen, vandaag?”

Ook waardevol voor de leiding

Andrea: “Natuurlijk is het jammer als je als leiding de voorbereiding voor de kindernevendienst doet en er komt geen kind. Toch besloten we door te gaan, want het is niet doorslaggevend of er kinderen zijn en hoeveel. De kindernevendienst heeft ook waarde voor het team. Ik haal mijn inspiratie uit de voorbereiding. Je verdiept je in het verhaal en denkt erover na. Niemand neemt mij dat meer af. Voor een andere leider is de kindernevendienst het laatste lijntje met de kerk. En ook als team leer je van en met elkaar. En nu is er weer heel frequent een kleuter, wat als we waren gestopt?”

Fiets jij wel eens?

Voor het kind en de leider vertrekken naar de kindernevendienst, gaat de predikant . Bijvoorbeeld: “Fiets jij wel eens?” De predikant stelt heel bewust algemene vragen, waar ook non-verbaal op te reageren is. Dat is fijn voor het kind, want reageren voor een hele gemeente is zelfs voor veel volwassenen nog spannend. Andrea: “Het bijzondere is dat de hele gemeente letterlijk om het kind heen staat. We houden onze adem in als zij de kaars aansteekt. We zingen vers 1 en 3 van het lied: ‘We gaan voor even uit elkaar.’ Dan neemt het kind het aangestoken lichtje mee en vertrekt.”

Echt maatwerk

Het team werkt met de Samenleesbijbel Pijl naar beneden en de , maar elke les vraagt om aanpassingen, zeker als het gaat om spelletjes. Andrea mailt de predikant ook altijd met wat ze van plan is te gaan doen tijdens de kindernevendienst. Het vergroot de betrokkenheid tussen predikant en kindernevendienst. Andrea: “Het voordeel van weinig kinderen is dat je tot mooie gesprekken kunt komen en elkaar goed leert kennen als leiding en kind(eren).” Binnen het team is ieder op geheel eigen wijze bezig om het meisje bijbelverhalen mee te geven. Een teamlid zet graag muziek in als vorm, de ander werkt met een zoekplaat en Andrea werkt graag met boeken. Iedere leider kan zo eigen talent inzetten en tegemoetkomen aan de leeftijd en ontwikkelingsfase van het kind.

Je mag gewoon meegaan

Andrea: “Vaak starten we de kindernevendienst met een persoonlijk praatje waarna wij het verhaal vertellen of uitspelen met de methode Godly Play Pijl naar beneden . Daarna bespreken we: Wat heeft dit verhaal nu met ons eigen leven te maken? Deze zomer waren er enkele kinderen en vertelde ik hoe Jezus, Andreas en Petrus roept. Ik vroeg hun: ‘Wat vind je het belangrijkste in het verhaal?’ Een meisje zei: ‘Dat je gewoon met Hem mee mag gaan.’ Zo had ik er zelf nog nooit over nagedacht. Ik hoef niet hip te zijn, geen examen te doen. Ik mag gewoon meegaan. Het gebeurt ook dat een kind de rollen omdraait en mij een vraag stelt, zoals: ‘wat heb jij deze keer van het bijbelverhaal geleerd?’”

Andrea: “Voor de zegen komen we terug in de dienst. Ook dan zie je gemeenteleden op het puntje van hun stoel zitten. Pas kwam het kind terug met haar handjes op elkaar en ruimte ertussen. Je zag gemeenteleden gissen, wat zit erin? Een andere keer showt ze haar gemaakte knutselwerkje om dan naar haar plek te gaan. Ze neemt haar eigen ruimte in en daar geniet iedereen van.”

Vijf tips:

• Denk niet in aantallen of opkomst, ga door. Trouw zijn werkt iets uit in de gemeente.
  • Realiseer je dat de voorbereiding jou als leider helpt om zelf geestelijk te groeien.
  • Neem als team onderling de tijd om te delen wat je doet en wat er gebeurt.
  • Zorg dat kinderen op een veilige manier (bijvoorbeeld non-verbaal) kunnen reageren op vragen van de predikant.
  • Betrek de predikant vooraf bij wat je gaat doen tijdens de kindernevendienst.

Lees ook:

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)