Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Welke vragen stellen kinderen en jongeren tijdens de coronacrisis?

Nu het leven van kinderen en jongeren al zo lang anders is door de coronacrisis, roept dit allerlei vragen bij hen op.  Welke vragen stellen de kinderen en tieners die jij ontmoet en hoe kun je ze hierbij begeleiden?

Verschillende vragen

Welke vragen een kind of jongere stelt, hangt af van zijn of haar concrete situatie en leeftijd. Een jong kind weet bijna niet meer hoe het voor corona was en vraagt zich bijvoorbeeld af of er na corona ook nog drive-through visite op zijn verjaardag komt. Een wat ouder kind kan zich afvragen of het zijn of haar schuld is als opa en oma corona zouden krijgen omdat het kind op school besmet geraakt is en het daarna opa en oma nog gezien heeft. Middelbare scholieren en studenten kunnen zich afvragen hoe ze ooit de lesstof goed onder de knie kunnen krijgen nu hun motivatie onder het nulpunt gezakt is. Deze tijd kan ook allerlei andere vragen oproepen. Ivar, Daphne, Andrea en Riejanne geven hier in onderstaande video een paar mooie voorbeelden van.

Vraag naar de vragen

Welke vragen de kinderen en jongeren hebben aan wie jij leiding geeft, ontdek je alleen door het ze zelf te vragen. Stel ze bijvoorbeeld letterlijk de vraag: “Over welke vraag heb jij de afgelopen tijd veel nagedacht?” Wanneer het kind of de jongere het moeilijk vindt om vanuit deze vraag uitgebreid te vertellen, kun je doorvragen met bijvoorbeeld deze vervolgvragen:

  • Hoe kwam het dat je over deze vraag ging nadenken?
  • Welk gevoel roept deze vraag bij je op?
  • Heb je er ook met andere mensen over gepraat? Met wie?
  • Wat voor antwoorden heb je er al op bedacht?

Dit gesprek over hun eigen vragen, kun je zowel individueel als in een groepje met kinderen en jongeren voeren. 

Waarom zou je naar hun vragen vragen?

De vragen van mensen laten zien waar het voor ze schuurt, over welke onderwerpen ze veel nadenken en die ze vaak ook lastig vinden. Vragen van mensen (en dus ook van kinderen en jongeren) geven daardoor een prachtig kijkje in het hart en hoofd van mensen. Vanuit de vragen die kinderen en jongeren stellen kun je vervolgens op hen aansluiten en op hen betrokken zijn. Wanneer je weet wat de kinderen en jongeren bezighoudt, kun je dit ook gebruiken bij het kiezen van thema’s die je bijvoorbeeld op je club wilt behandelen. 

Toerustingsmoment met jeugdleiders

Je kunt er als jeugdwerker voor kiezen om na het lezen van dit artikel en het kijken van het filmpje eens aan de kinderen en jongeren aan wie jij leiding geeft te vragen welke vragen zij hebben. Maar je kunt ook als team (van bijvoorbeeld de club of de kindernevendienst) met dit onderwerp aan de slag gaan. Hoe pak je dat aan?

  • Spreek met elkaar af dat je allemaal een aantal kinderen of jongeren uit jullie groep opzoekt en ga met hen in gesprek over de vragen die zij hebben.
  • Plan een teammoment waarbij je samen naar het filmpje kijkt en vervolgens in gesprek gaat over de volgende vragen:
    • Welke vragen stellen de kinderen / tieners aan wie wij leiding geven? 
    • Aan wie stellen zij deze vragen?
    • Welke rol kunnen wij spelen om hen te begeleiden een antwoord te vinden op deze vragen?
    • Hoe kunnen we rekening houden met en aansluiting bij deze vragen in de activiteiten die we de komende tijd voor ze organiseren?

Verder lezen
Gericht vragen welke vragen kinderen en jongeren tijdens deze coronacrisis hebben, past goed bij relationeel jeugdwerk. Hierbij staat niet de activiteit die je organiseert, maar het kind of de jongere met zijn leven centraal. In de afgelopen periode heeft Jong Protestant hierover verschillende artikelen geschreven.