Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Abraham | Samen vieren

Pijl naar links Ideeën

Dit tweede deel van een kliederkerkbijeenkomst duurt ongeveer een kwartier tot twintig minuten. Het ontdekte verhaal komt altijd terug. Kies de elementen die passen bij jouw doelgroep. Denk aan een gebed, een of meer liederen en het vertellen van het bijbelverhaal. Zorg voor afwisseling, voor aansprekendheid voor verschillende generaties en dat de viering ook te begrijpen is voor mensen die niet (vaak) in de kerk komen.

Manieren om het verhaal te vertellen /uit te beelden:

  • Aankleding: Zet een grote tent neer of maak buiten een campingveld met tentjes of ga samen rondom het kampvuur zitten.

  • Aankleding: Hang een slinger op met sterren eraan. Schrijf op iedere ster een letter of een woord zodat er staat: ‘God houdt Zijn beloften.’

  • Speel het verhaal uit in een toneelstukje. Kies het gewenste onderdeel van het verhaal wat je uit wilt spelen. Je kunt hierbij eventueel attributen gebruiken die tijdens het ontdekken gemaakt zijn zoals: de tent van Abraham, kleurige tenten, zandtekening

  • Stel de vraag:
    ‘Wie heeft meegemaakt dat God een belofte waarmaakte in zijn of haar leven?’ Iemand die dat wil, mag hier iets over delen. Ook kun je in kleine groepjes deze vraag bespreken.

  • Gebruik dit experimentje van www.creatiefkinderwerk.nl om te laten zien hoe God belooft dat Abrahams nakomelingen zullen zijn als de zandkorrels.
  • Maak met z'n allen een 'reis' langs verschillende onderdelen van het verhaal.
    Zet onderdelen van het verhaal uit op tafels langs een pad. Markeer eventueel vlakken op de tafels waar de verschillende knutselwerken neergezet kunnen worden op de juiste plaats in het verhaal. Laat de deelnemers langs dit beleefpad wandelen terwijl een verteller vertelt wat daar te zien is.

    Voorbeelden voor het belevingspad:
  • In Charan: God roept Abram. Schrijf de opdracht en belofte uit Genesis 12:1-3 op een groot papier.
  • In Charan: De koffers staan ingepakt. Abram gaat op reis. Hij is niet alleen. Zijn vrouw Saraï gaat met hem mee, en ook zijn neef Lot en zijn gezin. Verder gaan alle dieren mee en alle mensen die hen helpen bij het werk. Wat neem jij mee op reis?
  • Onderweg: zet geknutselde Abrahams of kamelen neer.
  • Onderweg: zet de tentjes neer.
  • Onderweg: op reis door de woestijn, leg zand neer, zet de knutselwerken met het gekleurde zand neer.
  • Onderweg: zet een obstakel neer waar iedereen overheen moet: Het reisgezelschap komt heus wel eens obstakels tegen. Misschien was er weinig water of weinig gras voor de dieren. Misschien werden ze chagrijnig als ze iedere keer de tent op moesten zetten. En misschien vroeg Abraham zich wel eens af of hij God wel goed had verstaan! Ook kregen de herders van Abraham en van Lot wel eens ruzie. Maar, ze gaan verder!
  • Abraham wordt steeds rijker, God zegent hem. Zet de geknutselde schatkistjes hier neer. Laat de deelnemers wat dingen opnoemen waar zij dankbaar voor zijn. Leg eventueel snoep-schatkistjes neer om mee te pakken.
  • De belofte: God belooft Abraham en Sarah een zoon. Ze zijn dan 99 en 89 jaar oud. Dat is toch onmogelijk?! Nee, voor God niet… Ze zullen zoveel nakomelingen krijgen als de zandkorrels! Probeer samen wat zandkorrels te tellen.
  • Sarah vindt het moeilijk om God te geloven en ze probeert zelf een oplossing te verzinnen om nakomelingen te krijgen: ze maken een omweggetje. Maak een kronkelpad of een vreemde bocht. Kom daarna weer terug op de 'goede' weg.
  • Maar God vertelt nog een keer zijn belofte. Abraham en Sarah zullen zelf een zoon krijgen. Ze zullen zoveel nakomelingen krijgen als de sterren! Zet een sterrenkijker neer of de knutselwerkjes met sterren en laat iedereen een kaarsje aansteken.
  • En dan… wordt Izaäk geboren. Het was ongelooflijk! Zet een wieg neer met een baby, beschuit met blauwe muisjes. Schrijf op: "God doet wat Hij belooft".

Liederen
Bij een kliederkerkviering horen natuurlijk ook liedjes. Een aantal suggesties:


Gebedsvormen

  • Kijk of je de werkvorm 'Wachten' kunt verwerken in je gebed. Ga met deelnemers in gesprek. Zijn er wensen waarover jullie tijdens de viering samen aan God kunnen vertellen?
  • Sluit met elkaar met het lied 'Ga met God en Hij zal met je zijn'. Wij hebben gelezen over hoe God met Abraham mee ging, maar Hij is ook bij ons als wij onderweg zijn in ons dagelijkse leven. Als de groep niet heel groot is, zou je dit kunnen koppelen aan een gesprek met de kinderen over 'onderweg zijn': Straks is kliederkerk afgelopen, waar gaan zij naar toe?

Overige ideeën

  • Een verwerkingsvorm om te laten zien dat aartsvader Abraham voor ons een voorbeeld is in geloof. Vele mensen in de geschiedenis volgden in het spoor van Abraham en geloofden in God:

    Neem (verjaardags)kaarsjes. Steek het eerste kaarsje aan, deze staat voor Abraham. Lees de onderstaande bijbeltekst uit Hebreeën of vertel het in eigen woorden. Ondertussen steek je voor ieder persoon die je noemt een kaarsje aan met de vlam van het vorige kaarsje. Dus het kaarsje van Izaäk wordt aangestoken aan het brandende kaarsje van Abraham etc.

    Gebruik in je verhaal Abraham, Izaäk, Jacob, en uiteindelijk Jezus die geboren wordt uit de nakomelingen van Abraham. Voeg daar tussenin personen in die jullie al hebben behandeld in een kliederkerk. (Jozef, David, Josia, Ruth etc.)

    Hierna krijgen de deelnemers een kaarsje en deze mogen zij aansteken met een ander kaarsje. Zo wordt geloof steeds doorgegeven.

    Hebreeën 11:2 & 8-12 & 20-22a uit de Bijbel in Gewone Taal:
    "In de heilige boeken vertelt God over het grote geloof van onze voorouders."
    "Ook Abraham had een groot geloof. God beloofde hem een nieuw land, en gaf hem de opdracht om daarheen te gaan. Abraham gehoorzaamde. Hij ging weg uit zijn land, zonder dat hij wist waar hij terecht kon komen. Door zijn geloof kwam hij in het land dat God hem beloofd had. Maar hij woonde daar in tenten, als een vreemdeling, samen met zijn zoon Isaak en zijn kleinzoon Jakob. Die kregen dezelfde belofte van God. En ook zij bleven vreemdelingen in dat land. Want ze wachtten op het hemelse Jeruzalem, de stad die God zelf zou bouwen. Abrahams vrouw Sara kon geen kinderen krijgen en Abraham was al oud. Maar omdat Abraham een groot geloof had, kon hij toch vader worden. Want God had hem nakomelingen beloofd, en Abraham vertrouwde op God. En zo kreeg één man, die al bijna dood was, heel veel nakomelingen. Net zo veel als er sterren aan de hemel zijn, en net zo veel als er zand is bij de zee."
    "Ook Isaak had een groot geloof. Daarom zegende hij zijn zonen Jakob en Esau. [...]
    Ook Jakob had een groot geloof. [...] En hij zegende de beide zonen van Jozef.
    Ook Jozef had een groot geloof..."

  • Diaconaal - Bij een christelijke (kerk)viering hoort vaak ook een diaconaal onderdeel. Diaconaat betekent 'dienen': hulp bieden aan wie dat nodig hebben. Bijvoorbeeld door een collecte te houden voor een goed doel. Een diaconaal idee voor deze kliederkerk: Er zijn in Nederland veel mensen aangekomen die naar een ander land moesten reizen. Niet omdat dat van God moest, maar omdat hun eigen plek niet veilig was. Zij hebben net als Abraham een lange reis gemaakt met gevaren onderweg. Veel van deze vluchtelingen wonen in Asielzoekercentra in Nederland. Collecteer voor 'De Vrolijkheid': een organisatie die activiteiten organiseert voor kinderen in het AZC. Of bespreek met elkaar wat jullie eventueel voor vluchtelingen in jullie omgeving kunnen doen.