Anders en toch hetzelfde

Doelen van deze bijeenkomst:
• De kinderen leren hoe en wanneer de eerste geloofsgemeenschappen zijn ontstaan.
• De kinderen leren dat er in de loop van de tijd steeds nieuwe geloofsgemeenschappen en kerken ontstonden.
• De kinderen begrijpen hoe het kan dat christenen, allemaal volgelingen van dezelfde Jezus Christus, zich hebben verspreid over verschillende geloofsgemeenschappen en kerken.
• De kinderen ontdekken dat iedereen welkom is in de kerk van Jezus Christus.

Samenvatting:
De volgelingen van Jezus vormden Christelijke gemeenschappen. In de loop van de tijd zijn er allerlei verschillende geloofsgemeenschappen en kerken ontstaan. Karakter, opvoeding, cultuur, gebeurtenissen, levensomstandigheden, enzovoorts spelen mee als mensen zich buigen over het evangelie en de betekenis ervan voor vandaag. De kinderen leren dat de mensen ondanks alle verschillen bij Christus en bij elkaar horen.
De kinderen kijken naar hun eigen verschillen en voorkeuren. Zo zijn er ook verschillen in geloofsbeleving van mensen. Je bespreekt het onstaan van de kerk en ze maken een kruiswoordpuzzel hierbij. Je doet een actief spel dat laat zien dat je mensen niet moet buitensluiten. En tenslotte vul je een grote papieren kerk met foto's van allerlei verschillende mensen!

Werkbladen

• Werkblad 7.1 – Hoeveel kerken heb jij gezien?
  • Werkblad 7.2 – Allemaal anders
  • Werkblad 7.3 – Kruiswoordpuzzel

Het programma en de werkbladen vind je in de bijlagen.