Avondmaal | Verwerking: Een hart onder de riem

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 2: Avondmaal van Catechesemethode Overhoop.

Een hart onder de riem

Organiseer een evenement om iemand een hart onder de riem te steken.

• Wie doet er mee?
  • Welke mensen nodig je uit? Begin daar op tijd mee!
  • Wie gaan dit experiment mee organiseren? Denk aan:
    • Tehuis: geestelijke verzorger/activiteitenbegeleider.
    • Kerk: leiding catechese/jeugdambtsdrager/dominee.
    • Diaconie/taakgroep communicatie.
    • Kookclub/koster.

Stappenplan

Bepaal vooraf het aantal geslaagde matches tussen tieners en ouderen. Dat kan één op één zijn, maar ook kunnen groepjes tieners en groepjes senioren aan elkaar gekoppeld worden.

• Eerst vindt een ‘koppelingsmoment’ plaats.
  • Daarna gaan tieners en senioren samen een activiteit ondernemen.
  • Tot slot vindt de maaltijd plaats.
  • Terugkoppeling d.m.v. vragenlijst (in een gelukskoekje) levert ten minste een ruime voldoende op bij beide generaties
  • Denk aan financiële dekking en aan voldoende vrijwilligers.
  • Waar? In de kerk, tehuis, of af te huren horecaonderneming.

Programma

Een aantal suggesties; uiteraard aan te passen naar eigen ideeën, context en mogelijkheden:

• Inloop: Jongeren zorgen voor koffie, thee en chocolaatjes.
  • Decor: Afhankelijk van het moment in het jaar. Voor valentijnsdag: romantische muziek en romantisch decor: rozen op tafel, hartjessnoepjes in bakjes. Denk aan datingprogramma’s zoals ‘Boer zoekt Vrouw’ ‘Hotel Romantiek’ of ‘Op Goed Geluk’ van Carry Tefsen.
  • Activiteit: Jongeren en senioren gaan in tweetallen of groepjes ‘iets’ doen met elkaar: een bordspelletje, wandeling, kop koffie drinken in het winkelcentrum, etc. Andere jongeren bereiden intussen de maaltijd voor en ze dekken de tafels.
  • Maaltijd: Aan elke tafel zitten senioren en jongeren. De jongeren fungeren als tafelheer of tafeldame en serveren het eten.
  • Kort ritueel: Bijbellezing Lucas 24: 13–35, over de Emmaüsgangers. Link: door samen op te trekken en elkaar echt te ontmoeten, de ander echt te ontmoeten, ontmoet je Jezus.
  • Roos: Dan is er voor iedereen een rode roos beschikbaar. De duo’s geven elkaar een roos. Op het kaartje schrijven ze iets wat ze waarderen wat ze die middag aan elkaar hebben beleefd en lezen dit hardop voor. De roos kun je ook vervangen door een ander object.
  • Naar huis: Senioren worden, zo mogelijk door tieners, terug begeleid naar hun kamer, appartement of woning.

Nabespreking met tieners

Op de avond zelf of eerstvolgende catechese-bijeenkomst

• Ervaringen uitwisselen.
  • Top- en tob-ervaringen.
  • Welke elementen aan het programma ‘Hart onder de riem’ vind je wezenlijk voor een christelijke gemeente?