Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

De waarde van democratie (13-16 jaar)

Er is veel gaande in de politiek. Wat is de toekomst voor de kinderen, in welke samenleving willen wij dat de volgende generatie opgroeit? Ga je wel of niet stemmen? Wil je met jouw groep aan de slag over de democratie? Maak dan gebruik van onderstaande bouwstenen.

De waarde van democratie (13-16 jaar)

Eens in de vier jaar gaat heel Nederland naar de stembus voor de tweede kamerverkiezingen. Voor veel mensen die mogen stemmen voelt deze stemronde niet zinvol. Want “de politiek doet toch wel wat ze wil. Het maakt niet uit wat Nederland stemt, uiteindelijk komt er toch wel een handelsverdrag. Is het niet linksom dan wel rechtsom”, zo zeggen mensen.

Wil je met jouw tienergroep aan de slag over de waarde van democratie? Maak dan gebruik van onderstaande opdrachten.

Link met de Bijbel
Wil je tijdens je programma ook een link leggen naar de Bijbel? Bekijk dan eens onderstaande Bijbelteksten. De teksten gaan niet direct over democratie, maar geven wel een inkijkje in hoe wij door ons geloof onze plek mogen innemen in deze wereld.

  • Mattheus 22: 15-22. Deze tekst gaat over belasting betalen aan de keizer.
  • Marcus 10: 29-31. In deze tekst wordt er gesproken over dat vele eersten de laaten zullen zijn en andersom. 
  • Galaten 3: 25-29. In deze tekst wordt er gesproken over het wegvallen van tegenstellingen omdat we één in God zijn.

Opdracht 1: Stellingen over democratie

  • Nodig
    • De stellingen
    • Als je een variatie kiest: de Kahoot!-quiz of papieren met 'eens' en 'oneens'.

Ga samen met de tieners in gesprek over democratie aan de hand van stellingen. Je kunt gewoon met tieners in gesprek gaan, maar je kunt ook 1 van onderstaande variaties gebruiken:

Variaties op de werkvorm

1. Gebruik de Kahoot!-quiz.

  • Klik op deze link om naar Kahoot! te gaan. Doe dit op je laptop of computer.
  • Klik daarna rechtsboven op de groene knop ‘play as a guest’;
  • Klik op de groene knop ‘classic’;
  • Nu verschijnt er een scherm met een ‘GAME PIN’, een code;
  • Zorg er voor dat je dit scherm deelt met de tieners. In Meet doe je dat via de knop ‘Nu presenteren’, in Zoom via de knop ‘Share’ en in Teams via ‘Delen’.
  • Iedere tiener pakt zijn of haar telefoon en gaat op internet naar: www.kahoot.it (of heeft misschien de Kahoot! app);
  • Iedere tiener vult op de site de ‘GAME PIN’ in en zijn of haar naam;
  • Als iedereen dat heeft gedaan druk je op ‘START’;
  • Er verschijnt nu een stelling. Elke tiener moet het antwoord op zijn telefoon invullen. 
  • Je ziet als iedereen geantwoord heeft of na 20 seconden, welke antwoorden er gegeven zijn. Er is geen antwoord goed of fout. 
  • Bespreek de stelling. Vraag waarom de tieners een bepaald antwoord gegeven hebben.
  • Klik op ‘next’. 
  • Klik weer op ‘next’ voor de volgende stellingen. Ga zo door tot en met stelling 10.

2. Verdeel de ruimte in twee vakken, met 'eens' en 'oneens'.

  • Lees de onderstaande stellingen voor en laat de jongeren antwoorden door in een vak te gaan staan.
  • Ga daarna met een aantal jongeren in gesprek waarom ze een bepaald antwoord gegeven hebben.

Stellingen

  • In een democratisch land mag iedereen doen en laten wat hij wil.
  • Vrijheid van meningsuiting mag alleen als je anderen niet kwetst.
  • Godsdienstvrijheid is prima als ik er maar geen last van heb
  • Als er verkiezingen zijn (of een referendum) moet iedereen verplicht gaan stemmen
  • De politiek doet precies wat het volk wil
  • De minderheid lijdt onder mening van de meerderheid
  • In een democratisch land heeft iedereen recht op een huis en een baan
  • Teveel politieke partijen maakt een land onbestuurbaar
  • Een Koningshuis past in een democratisch land
  • Democratie is de beste manier om een land te besturen 


Opdracht 2: Gesprek over democratie aan de hand van cartoons

  • Nodig
    • Minimaal 5 afbeeldingen of uitspraken over democratie, een flapover en pennen/stiften. 
    • Kies je de varatie? De tieners hebben hun telefoon nodig, een flapover en pennen/stiften.

Zoek op internet een aantal afbeeldingen en/of uitspraken over democratie. Als je googled op ‘democratie’ kom je onder andere afbeeldingen tegen van Loesje, Fokke en Sukke en andere cartoon-achtige uitspraken.
Voorbeelden zijn:

  • Democratie is de wil van het volk. Ik lees elke ochtend stomverbaasd in de krant wat ik nu weer wil.
  • Democratie is de macht van het volk. Niet van de bezetter.
  • Democratie: als iedereen een woord opstuurt, maak ik er een regeerakkoord van.
  • Twee wolven en een schaap kiezen wat ze vanavond gaan eten.

Print er een aantal uit (minimaal 5) en plak deze op een groot vel papier (flap over). Hang deze op in de ruimte en laat de groep individueel of in tweetallen langs de papieren lopen. Reacties, vragen of opmerkingen kunnen de tieners op de flap schrijven.

Praat na 5 à 10 minuten met de groep over de flappen.

Variatie op de werkvorm

Je kunt er ook voor kiezen om de tieners zelf te laten zoeken op internet. Ze kunnen op hun telefoon zoeken naar afbeeldingen van Loesje, Fokke en Sukke of andere cartoon-achtige uitspraken over 'democratie'. Laat iedere tiener, of groepje tieners, 1 uitspraak of afbeelding kiezen. Deze uitspraak of afbeeldingen schrijven ze op een flapover. Als iedereen dat gedaan hebt ga je kort in gesprek. 

  • Waarom heeft de tiener, of het groepje die afbeelding of uitspraak gekozen? 
  • Wat vinden de anderen daarvan?

Lees ook: