De wind in de zeilen

Bijbeltekst
“Toen het Joodse Pinksterfeest begon, waren alle gelovigen bij elkaar in een huis. Opeens kwam er uit de hemel een vreemd geluid. Het klonk alsof het hard begon te waaien. Het was overal in huis te horen. Ook zagen de gelovigen iets dat op vuur leek. Dat vuur verdeelde zich in vlammen, en op iedereen kwam een vlam neer. Zo kwam de Heilige Geest in alle gelovigen."
- Handelingen 2:1-4

Het bootje wordt in beweging gezet door de wind. De wind kunnen we niet zien, maar we zien wel de effecten van de windals de wind in de zeilen komt! Het bootje kan een metafoor zijn van onszelf, of van de kerk. De kerk werd tijdens Pinsteren het leven ingeblazen door de Heilige Geest. Deze vergelijking kun je gebruiken in je viering wanneer je de bootjes hebt laten varen.

Er zijn verschillende manieren om bootjes te bouwen:

- Een melkpak met een zeil er in:

- Een lege platte fles (zoals een Zwitsalfles) met een zeil erin. Bevestig een (halve) kurk op de fles met stevig elastiek. In de kurk prik je een houtzen prikker/stokje. Knip een zeil uit stof of stevig karton en maak deze aan het stokje vast.

- Een vlotje van takjes met een zeil. Zie deze blog voor instructies.

Laat iedereen een bootje maken en versieren. Zoek een mooie plek buiten om de bootjes te laten varen op het water. Staat er wind om in de zeilen te blazen? Heb je geen water in de buurt, zet dan een badje neer met een ventilator ernaast.

Voorbeeld gespreksvragen

1. De wind kun je niet zien, maar Hij zet wel dingen in beweging. Wat zijn allemaal dingen die door de wind bewegen?