Geloof en geweld | Verwerking: Journaal van hoop

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 2: Geloof en geweld van Catechesemethode Overhoop.

Geloof en geweld | Verwerking: Journaal van hoop maken

Naast geweld is er ook hoop. Maak een journaal over hoopvolle antwoorden op geweld.

• Duur: 30 minuten
  • Nodig: telefoons, laptop en beamer

Introductie

In het nieuws komt veel geweld voor: van bedreigingen, tot terroristische aanslagen tot criminaliteit. Maar er is ook veel hoopvol nieuws! Er zijn mensen die opstaan tegen geweld. Er zijn mensen die, soms geïnspireerd door hun geloof, veel doen om geweld tegen te gaan. Mensen kunnen actie ondernemen om geweld te stoppen.

Uitvoering

Maak met elkaar (in één groepje of in meerdere kleine groepjes, afhankelijk van de groepsgrootte) een nieuwsfilmpje over hoopvolle antwoorden op geweld. Zoek hiervoor naar hoopvolle nieuwsberichten op internet. Probeer hierbij tenminste één bericht te vinden waarin het christelijke geloof een rol speelt. Denk ook aan een introductie en afsluiting. Neem jullie ‘journaal van hoop’ op met je telefoon. Bekijk uiteindelijk met elkaar het filmpje of de filmpjes.

Tip: Leuk om het ‘journaal van hoop’ de zondag daarop tijdens de collecte in de dienst op de beamer te laten vertonen!

Online optie

Naast dat er in deze tijd veel geweld en criminaliteit is, is er ook hoop! Maak een journaal over hoopvolle antwoorden op geweld. Sta op tegen geweld en laat een positief tegengeluid horen! Zorg ervoor dat je online met elkaar verbonden bent via een meeting (Zoom, Meet, Teams of een ander programma).

• Benodigdheden
    • Wifi of internet
    • Online meeting (Zoom, Meet, Teams of een ander platform)
    • Laptop of computer
    • Telefoon

Opdracht

Maak met elkaar een filmpje over hoopvolle antwoorden op geweld. Dit kan nieuws zijn, maar je kunt ook denken aan ‘woorden van hoop’ of een bijbeltekst. Iedere jongere zoekt naar een hoopvol nieuwsbericht op internet of heeft misschien zelf iets hoopvols meegemaakt. Probeer met de groep tenminste één bericht te vinden waarin het christelijke geloof een rol speelt. Iedereen bereidt een korte speech van maximaal 30 seconden voor. Denk ook aan een introductie en afsluiting.

Opnemen journaal

Neem jullie ‘Journaal van hoop’ op. Dit kan op twee manieren:

• In Zoom, Meet en Teams kun je de meeting opnemen (via Record meeting). Je kunt afspreken dat iedere jongere in een bepaalde volgorde zijn of haar speech houdt. Na afloop stop je het opnemen en heb je een Journaal van hoop gemaakt. Let op! zet de layout instelling in de meeting op ‘speaker view’. Degene die praat komt dan groot in beeld.
  • Je kunt er ook voor kiezen om de meeting te filmen met een telefoon. Spreek af in welke volgorde de jongeren hun speech houden. De persoon die filmt, filmt zijn of haar eigen scherm terwijl de anderen hun speech houden. Let op! zet de layout instelling in de meeting op ‘speaker view’. Degene die praat komt dan groot in beeld.

Zendt jullie ‘Journaal van hoop’ ook uit. Bijvoorbeeld tijdens de online kerkdienst, op de website van de kerk of op de social media kanalen.