Gespijkerd kruis

Bijbeltekst
Lucas 23:44-48
“Om ongeveer twaalf uur ’s middags werd het opeens donker in het hele land. Drie uur lang bleef het donker, omdat de zon geen licht gaf. En in de tempel scheurde het gordijn voor de heilige zaal doormidden. Toen riep Jezus: ‘Vader, mijn leven is in uw handen!’ Dat waren zijn laatste woorden. Zo stierf hij. De Romeinse officier die bi het kruis stond, zag wat er gebeurde, Hij eerde God en zei: ‘Geen twijfel mogelijk! Die man hoorde bij God!’”

Nodig:
- Houten plankjes
- Spijkers
- Hamers
- Vorm van een kruis op papier
- Gekleurd wol of draad

Iedere deelnemer (of ieder gezin) krijgt een houten plankje. Hierop leggen ze de papieren vorm van het kruis. Om dit kruis heen slaan ze spijkers in het hout. Gebruik 12 spijkers, voor iedere hoek van het kruis één. (Zoals op de afbeelding) Let op, goed recht timmeren! Laat de spijkers minimaal 1 cm boven het hout uitsteken.

Als de vorm van het kruis met spijkers in het hout staat, wikkel je de wol om de spijkers heen. Knoop het begin van de wol vast aan een spijkertje de hoek onderin. Ga dan naar het spijkertje erboven en wikkel de wol om de binnenkant van dit spijkertje heen. Volg de spijkers met de wol en trek het er strak omheen, zodat het kruis zichtbaar wordt zoals op de afbeelding!

Je kunt verschillende kleuren wol kiezen. Knoop dan de volgende kleur wol aan je oude draad vast.

Variant voor tieners
Laat een groepje oudere kinderen of tieners samen een groot kruis maken op deze manier. Ze nemen een grote houten plank en een heleboel spijkers. Ze kunnen naar eigen inzicht een groot kruis spijkeren en hier een paar bollen wol omheen wikkelen.

Voorbeeld gespreksvragen

1. Heb jij wel eens de vorm van een kruis gezien in een kerk of op een andere plek? Waar? Hoe zag het eruit? Waarom stond of hing dat kruis daar denk je?

2. Toen ze Jezus uitscholden en pijn deden, deed Hij niets terug. Hij ging niet terugschelden en niet terug slaan. Hoe kan dat denk je?