Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Wat zegt een naam?

Kinderen denken na over de betekenis van namen. Iedereen heeft een eigen naam maar wat zegt dit eigenlijk overjezelf? In de Bijbel worden ook veel bijbelnamen genoemd vaak zegt de naam al iets over de persoon. Kinderen denken hier over na en passen dit toe op hun eigen naam.

 Jongens tegen de meiden? Jongens mét de meiden!!
Waren vroeger alle clubs strikt gescheiden, tegenwoordig zijn ze gemengd. Dat is soms best lastig, want jongens vinden hele andere dingen leuk dan meiden. Maar ook een uitdaging! Deze werkvormen zijn prima voor allebei.

 

Hi, my name is ... (introductie)
Doelstelling: kennismaken met het thema
Tijdsduur: vijf minuten
Nodig: eventueel een boekje of site met namenbetekenissen, flap over, stift

Laat iedereen uit de groep zijn of haar naam met de betekenis daarvan noemen. Weten ze niet wat hun naam betekent? Laat het hen opzoeken. Gebruik daarvoor een namenboekje, bijvoorbeeld Hoe noem ik mijn kind? van Ed van Eeden of de website http://www.meertens.knaw.nl/nvb/. Schrijf de verschillende namen en betekenissen op de flap-over en praat nog heel even door over namen. Vinden de kinderen hun naam mooier nu ze weten wat deze betekent?

 

Aan de slag met je naam (creatief)
Doelstelling: een naambordje maken
Tijdsduur: een uur
Nodig: zoveel mogelijk verschillend materiaal: hout, rubber, papier, knutselmateriaal, stof, stiften, verf et cetera, tips voor het maken van naambordjes

Elk kind heeft een eigen stijl, maar ook een eigen voorkeur voor materialen. Zorg dus voor veel verschillende materialen. Op de download vind je diverse voorbeelden om naambordjes te maken. Sommige opties krijgen de kinderen mogelijk niet in één week af. Maak er dan gerust een meerwekenplan van, afgewisseld met de wat kortere werkvormen hieronder.

 

Rachab (Bijbel, drama)
Doelstelling: creatief en inhoudelijk aan de slag gaan met een Bijbelse vrouw
Tijdsduur: twintig minuten
Nodig: kopieën van diverse vertellingen van het verhaal van Rachab

In de Bijbel worden vaak namen van mensen genoemd. Vaak betekenen die namen ook iets. Bijvoorbeeld Rachab. Haar naam betekent ‘Ruim zijn' of ‘Openheid'. Dat is ook te zien, want ze stelt zich tolerant op tegen de Israëlitische verspieders. Met deze ‘openminded' dame gaan jullie nu aan de slag.

Verdeel de groep in kleinere groepjes, geef elk van hen een andere kopie van het verhaal van Rachab. Geef iedereen tijd om te oefenen en laat dan elk groepje het verhaal uitspelen voor de rest van de groep. Praat even met elkaar na. Waren er opvallende verschillen? Welke? Hoe zou het komen dat er verschillen zijn?

 

Levend kwartet (Bijbel, actief)
Doelstelling: spelenderwijs omgaan met Bijbelse namen
Tijdsduur: twintig minuten
Nodig: flap-over en stiften

Laat elk kind bij je langskomen en een Bijbelse naam noemen. Zij mogen dit niet aan de anderen vertellen, alleen aan jou! Schrijf alle namen die genoemd worden op de flap-over. Verdeel vervolgens de groep in vieren. Speel kwartet volgens de regels van het kwartetspel. Eén groep begint en vraagt aan een andere groep ‘Mag ik van jullie...', als diegene niet in die groep zit, mag die groep verder. Zit diegene wel in de groep, dan mag de eerste groep nog een keer vragen. Als een nieuwe groep aan de beurt is, moet die eerst een nieuwe naam zien te vinden vóór ze alle al genoemde namen mag vragen. De winnaar is de groep die zoveel mogelijk namen heeft verzameld.

 

Jona-pakkertje (actief, tussendoor)
Doelstelling: even lekker bewegen naar aanleiding van een bijbelverhaal
Tijdsduur: tien minuten
Nodig: niets

Jona luisterde niet naar God, daarom stuurde God een grote vis om Jona op te eten. Eén persoon is de vis, alle andere kinderen zijn Jona's. Als de vis een Jona tikt, heeft deze Jona opgegeten. Hij moet zich zo klein mogelijk maken. Een andere Jona kan hem bevrijden door hem voorzichtig om te duwen. De Jona wordt dan weer groot, omdat hij uitgespuugd is door de vis. Het spel is klaar als de vis alle Jona's heeft opgegeten.