Kerstkaarten maken

Maak samen kerstkaarten en bedenk aan wie je deze kaarten wilt sturen. Leef zo mee met eenzame, zieke of oude gemeenteleden en denk aan vrienden, familie, kennissen en buren.

Een zelfgemaakte kerstkaart krijgen is bijzonder. Maak originele kerstkaarten met de kinderen of jongeren en laat hen bedenken voor wie ze hier een wens op willen schrijven.

Doel

• Kinderen maken een kerstkaart voor een gemeentelid, buren, vrienden of familie.

Nodig

• correspondentiekaarten
  • enveloppen
  • kranten
  • acrylverf
  • tamponeerkwasten (platte haarborstelkant) of huishoudsponsjes
  • plastic bakjes
  • scharen

Voor wie? (15 minuten)

Vraag de kinderen vooraf voor wie ze kaarten zouden willen maken. Vraag hen ook in ieder geval één gemeentelid uit te kiezen aan wie ze de kaart kunnen geven. Bespreek samen wat je op zo'n kaart kunt zetten, en neem hier de tijd voor.

Tamponeren (40 minuten)

• Dek de tafels zorgvuldig af met oude kranten.
  • Vul de plastic bakjes met een beetje verf. Geen water gebruiken!
  • Knip uit een correspondentiekaart een figuurtje dat iets met kerst te maken heeft, zoals een ster, een kribbe of kersttakken.
  • Leg vervolgens het uitgeknipte figuurtje op een blanco correspondentiekaart. Nu kun je met de kwast of met het huishoudsponsje langs de rand verf tamponeren. Je moet niet vegen, maar gewoon zachtjes tikken. Door het figuurtje te verschuiven krijg je een herhalingseffect. Zo kun je de kaart vullen met twee of meer figuurtjes.
  • Je kunt voor elk figuur een andere kleur gebruiken. Pak voor een andere kleur steeds een nieuwe kwast of spons. Zitten er toch twee kleuren op de kwast, maak de kwast dan even goed schoon en droog. Een andere mogelijkheid is om op één kaart meerdere figuurtjes te gebruiken. Die kun je in één kleur houden, of ook met meerdere kleuren over elkaar heen werken.
  • Als de kinderen weten hoe het tamponeren moet, kunnen ze makkelijk vijf kaarten in een uur klaar maken.

De envelop en versturen (5 minuten)

Om er één geheel van te maken, kun je nog een klein figuurtje op de envelop tamponeren.

Zorg dat de kaarten bezorgd of verstuurd worden, betrek de kinderen daarbij!

Varianten op deze werkvorm

a. Online optie

Intergeneratief

Deze werkvorm is zeer geschikt om gemeentebreed uit te voeren. Zeker in een tijd waarin mensen elkaar minder zien, de dagen donker worden en weduwen of weduwnaren hun geliefde meer missen.

• Laat ruim van te voren weten dat gemeenteleden mee kunnen doen met een activiteit dat gericht is op  kerst, bijvoorbeeld in jullie kerkbode, op de website of via een afkondiging in de kerk.
  • Via de website en/of kerkbode laat je weten wat de opdracht is.
  • De bedoeling is dat gemeenteleden thuis, als gezin, stel of alleen een kaart of meer kaarten maken. De gemeenteleden worden opgeroepen om een kaart te sturen naar ouderen, eenzamen, zieken of anderen die een kaartje kunnen gebruiken.
  • De kaarten mogen ze zelf maken, op bovenstaande manier, of anders.
  • De gemeenteleden versturen zelf de kaarten.
  • Het is leuk als er foto's van de kaarten worden ingezonden, deze kunnen worden getoond tijdens de dienst (live-stream/beamer). Eventueel kan jullie predikant er op terug komen tijdens de dienst of preek.

Deze werkvorm kan goed gecombineerd worden met de werkvorm Kerst | Verwerking: Bezoek aan ouderen.