Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Korte inhoud
De jongeren schrijven de namen van de mensen van wie ze houden in een hart en vergelijken hun eigen ervaringen van vertrouwen dat beschaamd is, met het liefdesverdriet dat God heeft.

Doel
De jongeren ontdekken dat God van mensen houdt en dat mensen God verdriet kunnen doen.

Nodig

  • Snoephartjes
  • Per deelnemer een vel tekenpapier
  • Grijze potloden
  • Gum
  • Groot vel papier met een gebroken hart erop getekend
  • Viltstiften

Introductie
Deel de snoephartjes uit, en laat de jongeren voorlezen wat erop staat. Vraag waar een hart het symbool van kan zijn en wanneer je het kan gebruiken. Zetten de jongeren wel eens ergens een hartje neer? Waar en waarom?

Verwerking
Vertel dat het tijdens deze bijeenkomst gaat over het houden van mensen en wat dat met je kan doen.
Dit is een persoonlijk onderwerp dat gevoelig kan liggen. Bespreek dit met de jongeren en spreek (nogmaals) met ze af dat alles wat in de groep besproken wordt, daar ook blijft.

Geef elke jongere een vel papier en laat hen er een groot hart op tekenen. Vraag hen op kladpapier de namen van mensen op te schrijven van wie ze (heel veel) houden en van mensen die ze graag mogen of met wie ze graag omgaan. Laat hen de namen van de mensen van wie ze het meeste houden in het midden van het hart schrijven. Hoe minder ze van de mensen houden, hoe verder ze die naam naar de rand van het hart toe zetten. Als ze iets willen veranderen kan dat makkelijk door met potlood en gum te werken. Laat hen pas als alles definitief is, de namen met viltstift opschrijven.

Vraag of een paar jongeren iets willen vertellen over de namen die ze in hun hart hebben geschreven.

  • Van wie houden ze het meest?
  • Welke relaties zijn dat?
  • Zijn dat bij alle jongeren dezelfde soort relaties?

Bij de meesten zullen daar ouders, familieleden of hun (beste) vriend of vriendin staan.

Hang het vel met het gebroken hart op.

  • Heeft iemand wel eens meegemaakt dat je iemand iets belangrijks toevertrouwde, maar dat dit vertrouwen beschaamd werd?
  • Kennen ze iemand anders die dit is overkomen?
  • Kunnen ze zich voorstellen hoe dit voelde?

Geef als je wilt ook een voorbeeld uit je eigen leven. Mensen die je het meest aan het hart gaan, kunnen je ook het meest bezeren. Laat de jongeren naar het gebroken hart kijken, in stilte naar voren lopen en bij het gebroken hart iets schrijven wat dit beeld bij hen oproept. Bijvoorbeeld verdriet, woede, nieuw begin of teleurstelling.

Verdieping
Lees Exodus 32: 1-14 en vraag of de jongeren of zij in dit verhaal iets van liefdesverdriet herkennen.

  • Herkennen ze de gevoelens die ze hadden opgeschreven bij het gebroken hart in dit verhaal?

Lees met de jongeren Hosea 2: 4-19

  • Kun je zien dat God van zijn volk houdt en wat er in dit ‘huwelijk’ misgaat?
  • Zien ze overeenkomsten met het verhaal dat ze zojuist hebben gelezen?

Vertel dat God liefdesverdriet heeft, en niet zo weinig ook. Hij heeft namelijk het volk in zijn hart staan, zoals wij de namen van mensen in ons hart hebben opgeschreven. Juist die mensen die hij in het midden heeft staan, bedonderen hem!

Praat met de jongeren over God die liefdesverdriet heeft.

  • Kunnen ze zich daarbij iets voorstellen?

Afsluiting
Laat de jongeren nadenken over de vraag: zou God in deze tijd ook nog liefdesverdriet hebben?