Bijbeltekst
Marcus 15:5-6
“De vrouwen gingen het graf binnen. Daar zagen ze een jonge man zitten. Hij zag aan de rechterkant en hij droeg witte kleren… De jonge man zei: ‘Jullie hoeven niet bang te zijn. Ik weet dat jullie op zoek zijn naar Jezus uit Nazaret. Hij is gestorven aan het kruis. Maar hij is opgestaan uit de dood. Hij is niet hier.”

Matteüs 20:19b uit De Bijbel in Gewone Taal
“…ze zullen hem aan een kruis hangen. Maar drie dagen later zal hij opstaan uit de dood.”

Nodig

•  Klei (sneldrogend, die hard wordt)
  • Evt. deegrollers en bekers
  • (Strijk)kraaltjes
  • Boterhamzakjes of vuilniszak (in stukken geknipt)
  • Potgrond
  • Bloembolletjes of zaadjes

Een zaadje of bloembol ‘sterft’ in de grond voordat er een nieuwe plant uit ontstaat. Deze bloembol staat symbool voor Jezus die in het graf werd gelegd. Na drie dagen ontstaat er nieuw leven, er ontkiemd iets nieuws.

• Maak van de klei een bloempotje. Boetseer hem zo dat die blijft staan.Je kunt bijvoorbeeld deegrollers gebruiken om eerst een ronde plak te maken voor de bodem.
  • Gebruik een grote beker om de cirkel uit de klei te drukken. En daarna een lange rechthoekige plak die je rechtop, rondom de bodem zet. Zorg dat de klei goed aan elkaar bevestigd is op de bodem.
  • Versier de potjes door er (strijk)kraaltjes in te drukken.
  • Laat de klei even drogen zodat het hard wordt.
  • Knip een boterhamzakje open en leg dit in het potje. Of gebruik een stukje vuilniszak of ander plastic.
  • Doe potgrond in de potjes en plant het bloembolletje of het zaadje hierin.

Voorbeeld gesprekvragen

1. (Hoe) Kun jij aan de bloembol zien dat hier een mooie bloem uit zal komen?

2. Wat gebeurt er met een bloembol nadat je die in de grond heb gestopt?

3. Jezus stierf en werd daarna in een graf gelegd. Maar na drie dagen was Hij daar niet meer, Hij was opgestaan! Waarom lijkt dat op jouw bloembol in de grond?

4. Wat vind jij het mooiste aan de lente?