Aan de hand van het verhaal van Nineke bedenken de jongeren tips voor volwassenen om het talent van jongeren serieus te nemen.

Nodig:

Luister met de jongeren het verhaal van Nineke. Bespreek na het luisteren de volgende vragen:

• Nineke merkte dat anderen haar onderschatten. Wat deed dit met haar?
  • Zie jij wel eens in jouw omgeving dat volwassenen jongeren onderschatten? Kun je daar voorbeelden van noemen?
  • Kun je een voorbeeld noemen uit je eigen leven waarin jij ook werd onderschat of niet de verantwoordelijkheid kreeg die je wel aankon? Wat deed dit met je?

Laat de jongeren nadenken over tips voor volwassenen in kerk, op school of thuis (kies een context) om jongeren serieus te nemen en niet te onderschatten. Laat de jongeren de tips (als bijvoorbeeld een soort tien geboden) op twee vellen papier zetten: een vel met tips: how not to... en een vel met tops: how to...

TIP: deel jullie uitkomsten met de jeugd- of kerkenraad, dan kunnen zij er mee aan de slag!

Varianten op deze werkvorm

a. Online opties

1. Gedeeltelijk online

• Als er jongeren thuiszitten kun je die bij de avond betrekken door voor een online-meeting te zorgen (Zoom, Meet etc.).
  • Deel de link van het verhaal van Nineke en het wachtwoord in jullie groepsapp. Iedereen kan het verhaal luisteren.
  • Laat de jongeren zelf opschrijven hoe ze serieus genomen willen worden aan de hand van how not to en how to. Dit delen ze in jullie groepsapp.
  • Je zou groepjes kunnen maken met de aanwezige en thuiszittende jongeren doormiddel van een videobelverbinding.

2. Geheel online

• Zorg voor een online-meeting (via Zoom, Meet, etc.) en laat dat weten aan de jongeren via jullie groepsapp.
  • Als iedereen aangehaakt is, open je de avond en vertel je kort wat jullie gaan doen.
  • Bespreek daarna kort de vragen.
  • Laat de jongeren opschrijven hoe ze serieus genomen willen worden aan de hand van how not to en how to. Dit delen ze in jullie groepsapp.

De programma’s van ‘Dit is mijn verhaal’ zijn ontwikkeld bij audio’s en video’s van de tentoonstelling 'Dit is mijn verhaal: jongeren over geloof, hoop en inspiratie' van het Bijbels Museum. De tentoonstelling is tot en met 27 oktober 2019 in het Bijbels Museum te zien en zal in 2020 op verschillende plekken in het land te zien zijn. De tentoonstelling kwam tot stand met steun van het Fonds Kerk en Wereld, VSBfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Vermeulen Brauckman Stichting, Stichting Woudschoten en Stichting Rotterdam.