Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Wanneer voelde jij je gekwetst of beschadigd? Ben jij het eens met de stelling of niet? De deelnemers laten dit aan elkaar zien door over de streep te lopen. Deze werkvorm is geschikt voor jong en oud.

Nodig

  • (schilders)tape 
  • stellingen uit de beschrijving of eigen bedachte stellingen 

Duur

  • voorbereiding: 15 minuten 
  • uitvoering 15 minuten 

Voorbereiding

Bedenk welke achtergrond de deelnemers hebben. Pas je stellingen aan op de achtergrond van de deelnemers. Bijvoorbeeld: doe je de activiteit met kinderen, kies dan stellingen over je op je gemak voelen en veilig voelen. Kies genoeg stellingen, minimaal 15 stellingen voor een kwartier. Je hoeft niet elke stelling te behandelen. Als je meer stellingen hebt voorbereid dan je kunt doen in je tijd, kies dan de stellingen uit die op dat moment aanslaan/aansluiten bij de deelnemers. 

Richt de ruimte in door de ruimte in tweeën te delen. Dit doe je door een streep te trekken met schilderstape. 

Bekijk ter inspiratie deze video van het tv-programma 'Over de streep'

Introductie

Vertel dat er in de wereld naast goede en fijne gebeurtenissen, ook nare dingen gebeuren. Doe je dit met jongeren en volwassenen, ga dan iets dieper op het onderwerp in en vertel over of vraag naar (mogelijke) situaties waarbij je beschadigd of gekwetst kunt raken. Speel je dit met kinderen, vraag dan naar of vertel over situaties waarbij je je niet prettig kunt voelen. En die je misschien verdrietig maken.

Uitvoering

Vertel dat jullie een activiteit gaan doen waarbij je stellingen opnoemt. Je kunt kiezen voor eens-oneens stellingen of stellingen waar ze zichzelf in herkennen. Je kunt ook beide soorten stellingen door elkaar gebruiken. Pas dit aan op jouw deelnemers. Merk je gedurende de activiteit dat de stellingen niet overeenkomen of aanslaan, probeer dan de stellingen aan te passen, zodat ze aansluiten op de groep. Vraag de deelnemers bijvoorbeeld om zelf een stelling in te brengen. 

Laat de deelnemers allemaal aan een kant gaan staan. Vertel dat je steeds een stelling voorleest. Als deze stelling op hen van toepassing is, lopen ze ‘over de streep’. De jongeren die blijven staan laten de anderen zien dat ze respect voor hen hebben, door het ‘respectgebaar’ of een ander afgesproken gebaar te maken. Loopt iedereen over de streep, dan doen ze dat naar elkaar. Ga tussendoor niet met elkaar over de stellingen in gesprek, maar zorg dat de jongeren elkaar zien en zo wat van elkaars ervaringen proeven en delen. Laat tussendoor steeds merken dat je de jongeren steunt en benoem soms de gevoelens die deze ervaring moet oproepen.

Zorg voor een fijne, veilige omgeving waarbij de deelnemers eerlijke antwoorden durven te geven. En heb een opbouw in de stellingen: begin met ‘makkelijke, misschien een beetje grappige stellingen en maak ze steeds persoonlijker. 

Rond af door te vertellen dat deze activiteit misschien allerlei herinneringen en gevoelens bij hen heeft opgeroepen. Neem na de activiteit de tijd en ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over de activiteit. Laat de deelnemers ervaringen delen met elkaar. Houd ook dan in de gaten dat er een veilige en open sfeer heerst. Een sfeer waarin de deelnemers zichzelf durven te zijn en respectvol naar elkaar luisteren.

Mogelijke stellingen

Stap over de streep...

  • als je vandaag alleen maar leuke mensen tegen gekomen bent
  • als je vandaag gelachen hebt
  • als je graag naar de kerk gaat
  • als je tijdens de kerkdienst altijd een pepermuntje neemt
  • als je wel eens met een ander over het geloof praat
  • als je in God gelooft
  • als je vragen of twijfels hebt bij het geloof
  • als je je thuis voelt in de kerk
  • als je je weleens alleen voelt in de kerk
  • als je je wel eens buitengesloten voelt - in de kerk of daarbuiten
  • als je mensen van wie jij houdt je wel eens teleurstelden
  • als je blij bent met jezelf
  • ....