Ontdek-activiteit: Maak een traditionele Palmpasenstok. Met uitleg van de betekenis.

Nodig

• Houten latjes
  • Spijkers & hamer of schroeven & boormachine of tape
  • Crêpepapier en/of gekleurd tape
  • Stevig plakband
  • Broodhaantjes
  • Kleine (boterham)zakjes
  • Rozijnen (in ieder zakje 30 rozijnen)
  • Touw of draad
  • Eitjes (gekookte eieren of snoep- of chocolade-eieren)
  • Noten/zoutjes/chippies die je aan een touwtje kunt rijgen
  • Buxustakjes of andere groene takjes

In de Palmpasenstok wordt het lijdensverhaal van Jezus gesymboliseerd. Alle onderdelen van de Palmpasenstok hebben een betekenis. Een uitleg van deze betekenis staat bij de downloads en kun je bij de activiteit leggen. Door het stap voor stap opbouwen van de Palmpasenstok kun je het Passieverhaal beleven. Als je deze activiteit aanbiedt bij jullie Kliederkerk, neem er dan de tijd voor en sta eventueel bij ieder onderdeel stil bij de symboliek.

• Van de twee latjes maak je een kruis. Gebruik hiervoor de hamers, de schroeven of de tape.
    Waarom is het de vorm van een kruis?
  • Versier de stok - als je wilt - met crêpepapier of gekleurde tape.
  • Bevestig groene takjes aan het kruis.
    De groene takjes horen bij het verhaal van Palmpasen. Wat deden de mensen met groene takken?
  • Prik het broodhaantje boven op het kruis.
    Voordat Jezus ging sterven, at hij nog een laatste keer met zijn twaalf vrienden, hij brak het brood.
  • Rijg de zoutjes of noten aan een draad. Hang van de ene kant naar de andere kant van het kruis een draad met daarin de twaalf zoutjes of noten, die staan voor de twaalf discipelen.
  • Stop 30 rozijnen in een zakje of rijg de rozijnen aan een draad. Hang dit aan de stok.
    Judas verraadde Jezus voor 30 zilvermunten.
  • De eieren kun je aan de stok bevestigen met touw of tape.
    Jezus stierf aan het kruis, maar na drie dagen staat hij weer op, nieuw leven!
    Een palmpasenstok kan sober of uitbundig versierd zijn. Je kunt nog dingen toevoegen zoals wat lekkers voor de kinderen of extra versiering.

Vooraf aan of tijdens deze activiteit kun je het Paasverhaal kort vertellen en de symboliek van de onderdelen uitleggen.

Extra

• Je kunt de broodhaantjes ook zelf bakken als activiteit. Op deze blog vind je een recept.
  • Als het maken van een Palmpasenstok in jullie regio een traditie is, dan is het leuk om samen met oudere mensen een Palmpasenstok te maken. Zij kunnen dan vertellen over de betekenis van de stok en Pasen en hun beleving ervan.

Bijvoorbeeld Kliederkerk Arnhem organiseerde deze Kliederkerk in een woonzorgcentrum voor ouderen en nodigden bewoners en personeel uit om mee te doen.

Volgens een traditie wordt de Palmpasenstok weggegeven aan iemand anders. Je kunt de deelnemers van tevoren vertellen dat ze de stok voor iemand anders maken en vragen aan wie zij hem willen geven.

Bronvermelding
De foto bij deze activiteit is afkomstig van deze blog.

Voorbeeld gespreksvragen

1. Wat weet jij van het verhaal van Pasen?
  2. Wat zou je nog wel willen weten over het verhaal van Pasen?
  3. Je maakt hier een mooie Palmpasenstok, weet jij wat alle onderdelen betekenen?
  4. Volgens een traditie wordt een Palmpasenstok tijdens Pasen weggegeven aan iemand anders. Zou jij hem aan iemand willen geven?
  5. Wat doen jullie als gezin tijdens het Paasfeest?

Bijbelteksten

Lucas 19:29-40
“Jezus en de leerlingen kwamen in de buurt van de dorpen Betfage en Betanië, bij de Olijfberg. Daar stuurde Jezus twee leerlingen vooruit. Hij zei tegen hen: ‘Ga naar dat dorp daar. Jullie zullen daar een jonge ezel zien, die vastgebonden staat. Er heeft nog nooit iemand op gereden. Maak hem los en breng hem hier. Misschien vraagt iemand: ‘Wat doen jullie daar?’ Dan moet je zeggen: ‘De Heer heeft deze ezel nodig.” De twee leerlingen gingen naar het dorp. Daar gebeurde alles precies zoals Jezus gezegd had. Toen de leerlingen de ezel losmaakten, vroegen de eigenaars: ‘Wat doen jullie daar?’. De leerlingen zeiden: ‘De heer heeft deze ezel nodig.’
De leerlingen brachten de ezel bij Jezus. Ze legden hun jassen op de rug van de ezel, en lieten Jezus erop zitten. Andere leerlingen legden hun jas op de weg Zo ging Jezus naar Jeruzalem. Toen hij de Olijfberg begon af te dalen, werden al zijn leerlingen blij. Ze dankten God voor alle wonderen die ze gezien hadden. Ze juichten en riepen: ‘Leve de koning, de man die van God gestuurd is! Vrede in de hemel en alle eer aan God!’

Matteüs 20:17-19
“Jezus was op weg naar Jeruzalem. Toen hij met de twaalf leerlingen alleen was, zei hij: ‘We zijn op weg naar Jeruzalem. Daar zal de Mensenzoon uitgeleverd worden aan de priesters en de wetsleraren. Zij zullen besluiten dat hij gedood moeten worden. Ze zullen hem uitleveren aan de ongelovigen. Die zullen hem bespotten, en hem met de zweep slaan. Daarna zullen ze hem aan het kruis hangen. Maar drie dagen later zal hij opstaan uit de dood.”