Bijbelteksten

Matteüs 26: 17-19
“Het was de eerste dag van het Joodse Pesachfeest. De leerlingen kwamen bij Jezus en vroegen: ‘Waar zullen we de paasmaaltijd voor u gaan klaarmaken?’ Jezus noemde de naam van iemand uit Jeruzalem. De leerlingen moesten naar hem toe gaan en tegen hem zeggen: ‘Onze meester zegt dat het einde van zijn leven dichtbij gekomen is. Hij wil in uw huis de paasmaaltijd eten met zijn leerlingen.’ De leerlingen deden wat Jezus tegen hen gezegd had, en ze maakten de paasmaaltijd klaar. ’s Avonds gingen Jezus en de twaalf leerlingen samen eten.”

Matteüs 26:26-30
“Tijdens het eten nam Jezus een brood. Hij dankte God, brak het brood in stukken en deelde het uit. Hij zei: ‘Kijk, dit is mijn lichaam. Eet ervan.’ Daarna nam hij de beker wijn. Hij dankte God en liet de beker rondgaan. Hij zei: ‘Drink allemaal uit deze beker. Wat dit is mijn bloed. Als ik gedood wordt, zal mijn bloed vloeien. Maar daardoor zullen veel mensen gered worden, want hun zonden worden vergeven. Dat heeft God beloofd.”

Nodig:

• Gedekte tafel
  • Geprinte uitleg van de verschillende ingrediënten
  • Een kinderbijbel, opengeslagen bij het verhaal van de uittocht uit Egypte
  • Gebraden vlees / kippenpootjes
  • Gekookte eieren
  • Matses
  • Bittere kruiden: mierikswortel of radijs
  • IJsbergsla
  • Peterselie
  • Zout water
  • Charoset: zoete appels, rozijnen, noten, dadels, druivensap, kaneel

De Pesachmaaltijd verwijst naar het laatste diner wat de Israëlieten aten voordat ze uit Egypte trokken. In Egypte waren ze slaven en onder leiding van Mozes werden ze het land uit geleid, door de rode zee, richting de vrijheid. Op deze manier bevrijdde God het volk uit de slavernij. Ieder jaar vieren joden het Pesachfeest waarbij ze deze maaltijd eten. Ieder gerecht symboliseert een herinnering aan de tijd in Egypte en de uittocht. Tijdens deze maaltijd zit de hele familie samen aan tafel. Volgens de traditie vraagt een kind aan de (groot)vader wat er gebeurde tijdens de uittocht, en hij vertelt het verhaal opnieuw. Zo zouden ze nooit vergeten wat God voor het volk had gedaan.
Ook Jezus vierde jaarlijks de Pesachmaaltijd. Hij deed dat - vlak voor zijn sterven - voor de laatste keer samen met zijn vrienden in Jeruzalem. Nu noemen we dat het Laatste Avondmaal.
Net zoals God de Israëlieten bevrijdde uit slavernij, zo wil Hij ook ons vrijheid geven. En Jezus gaat ons voor daarin. Zoals de gebeurtenis van de uiitocht uit Egypte steeds verteld werd, zo is het ook met de dood en de opstanding van Jezus. En zoals de uittocht herdacht wordt tijdens de pesach maaltijd, zo herdenken christenen de dood en opstanding van Jezus tijdens het avondmaal.

Meer theologische achtergrondinformatie vind je in de downloads.

Maak een gedekte tafel waarop je de verschillende gerechten zet van de Pesachmaaltijd:

•  Gebraden vlees: je kunt kippenpootjes neerleggen waar iedereen één van mag eten. Je kunt ook een stuk bot met gebraden vlees neerleggen als symbool, waar niet van gegeten wordt. Of je laat het vlees achterwege.
  • Gekookte eieren: kook de eieren van tevoren. Deze mogen ze pellen en opeten.
  • Matses: elk gezin/groepje kan een matse breken en deze samen delen.
  • Mierikswortel, radijs of andere bittere kruiden: de meeste mensen zullen dat niet lekker vinden, laat ze dus een heel klein stukje proeven.
  • Sla: iedereen mag een blaadje sla eten. De groene uiteinden zijn vaak zoet, maar de witte stam bitter. Proeven ze het verschil?
  • Peterselie in zout water: iedereen pakt een takje peterselie en doopt deze in zout water. Het peterselie staat voor het nieuwe leven in het beloofde land, het zoute water voor de tranen in de moeilijke tijd in Egypte.
  • Charoset: Dit kun je van tevoren maken en in een schaal op tafel zetten. Iedereen kan een portie proeven. Of deelnemers maken dit zelf en eten het daarna op.

Leg bij alle recepten de symbolische betekenis op papier erbij: gebruik de download en knip de verschillende gerechten los.

Gezinnen kunnen samen stap voor stap alle recepten proeven en de symbolische betekenis erbij lezen.

Leg ook het verhaal van de uittocht uit Egypte bij de activiteit zodat de deelnemers die eventueel kunnen teruglezen.

De matses kunnen tussendoor gebruikt worden om de smaak te neutraliseren, als de deelnemers iets niet lekker vinden.

Zelf Charoset maken

Als ontdek-activiteit kunnen de deelnemers zelf ‘charoset’ maken. Zet de verschillende ingrediënten op een tafel of in een keuken. Laat gezinnen of kleine groepjes samen het recept lezen en uitvoeren.

Nodig:
Zoete appels, rozijnen, noten (blanke amandelen of walnoten), eventueel dadels, kaneel, druivensap, keukenweegschaal, rasp, kommen en bakjes, messen en snijplank, theelepels, eetlepels.

Recept voor 4 personen:
• Neem 150 gram rozijnen en wel ze in een kopje lauw water.
• Schil twee appels. Rasp de appels.
• Neem 100 gram noten en hak ze in kleine stukjes.
• Meng de geraspte appels, de gehakte noten en de gewelde rozijnen door elkaar
• Voeg twee theelepels kaneel toe.
• Voeg drie eetlepels druivensap toe. Goed roeren en klaar!

De charoset kan meteen opgegeten worden, of mensen nemen het mee naar huis in een zakje of bakje. Bewaar het in de koelkast.