Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Programma Psalm 25 - bij meditatie zondag 15 maart

Ds. René de Reuver sprak in de online kerkdienst over Psalm 25: "Wij mogen, juist in deze tijd, opzien naar God en erop vertrouwen dat God ons ziet." Kinderen en jongeren, maar ook volwassenen, kunnen in deze tijd van crisis vanwege het coronavirus onrustig of bang worden. Door deze psalm ontdekken we dat ook in onrustige tijden God ons ziet en wij naar God mogen zien. 

Dit programma bestaat uit twee werkvormen om het thema te introduceren, drie werkvormen om gezamenlijk met Psalm 25 aan de slag te gaan en een gebed. Kies één introductiewerkvorm en één bijbelstudiewerkvorm. 

Doel

  • Kinderen en volwassenen ontdekken samen dat we in onrustige tijden mogen vertrouwen op God en naar hem op mogen zien. 
  • Kinderen en volwassen ontdekken samen wat het betekent dat wij, ook in lastige situaties door God worden gezien.


INTRODUCTIE WERKVORMEN


Introductie werkvorm 1: Ik zie wat jij niet ziet
 


Nodig:
Pen, papier, (telefoon met) timer. 

Iedereen let op andere dingen. Waar jouw oog op valt is heel persoonlijk. 

Om dat te laten zien doen we een testje.

Ga met elkaar voor het raam staan. Stel de timer in op 1 minuut. Kijk samen één minuut naar buiten. Daarna ga je zitten zodat je niet meer naar buiten kunt kijken (om er zeker van te zijn dat niemand meer naar buiten kijkt kun je het gordijn dicht doen of bijvoorbeeld ergens anders gaan zitten.) Iedereen krijgt om de beurt 30 seconden om zoveel mogelijk dingen die buiten te zien waren op te noemen. De oudste aanwezige persoon schrijft per persoon op wat er gezien is.  De jongste begint. Wie heeft na 30 seconden het meeste weten op te noemen van wat hij door het raam gezien heeft?

  • Welke dingen hebben jullie allemaal gezien? 
  • Welke dingen zijn maar door één persoon gezien?

In Nederland is er sprake van een coronacrisis. Ook hier merk je dat iedereen op iets anders let. De één let vooral op wat er gehamsterd wordt uit de supermarkt, de ander kijkt elke kwartier op internet of er al nieuwe ziektegevallen zijn. Misschien kijk jij wel met je klas elke dag naar het Jeugdjournaal en maak je je zorgen. Je kunt ook om je heen kijken, naar wat je in je omgeving in deze coronacrisis voor een ander zou kunnen beteken. 

Bedenk met elkaar wat jullie als groep/gezin/gemeente om je heen zien. Wat valt jullie op? 

Als jij om je heen kijkt met als doel iets goeds te doen in deze lastige tijd, voor wie zou jij dan nu iets kunnen doen? (Bijvoorbeeld een eenzame oudere die nu geen bezoek mag ontvangen, iemand in de kerk die… ). Wees creatief en bedenk iets positiefs dat jullie in deze lastige periode kunnen doen. Deel dit daarna eventueel in de groepsapp van jullie groep/ kerk/ buurt...

Introductie werkvorm 2: In de media


Nodig:
Groot vel papier, pennen of stiften in minimaal twee kleuren

Berichten over corona zijn werkelijk overal. Je hoort erover op het schoolplein. Je leest erover in berichten op NU.nl of in je NOS app. Je ziet berichten langskomen op Youtube, het journaal of via instastories. Jij hebt vast ook van alles langs zien komen. 

Pak een groot vel papier (of behang of plak een paar A4-tjes aan elkaar). Welke berichten heb jij in de afgelopen week allemaal langs zien komen? Schrijf of teken allemaal zoveel mogelijk op het papier. Gebruik hiervoor allemaal dezelfde kleur (bijv. blauw)

Bekijk met elkaar jullie reacties en ga in gesprek over de volgende vragen:

  • Welke berichten hebben jullie vaker opgeschreven? 
  • Welke berichten waren fake?
  • Welke berichten maakten je bezorgd?

Pak opnieuw een pen of stift in een andere kleur dan je net gebruikt hebt. Schrijf of teken over de volgende vraag op het grote vel papier: Welke berichten zul je de komende week over het coronavirus tegenkomen denk je?

Bespreek:

  • Wat doet dat met je als je al die berichten leest?

Jullie hebben er vast nog wel een aantal bedacht. Het leven gaat misschien nog wel verder veranderen. Dat kan je bang of bezorgd maken. Hierbij kun je je volledig laten leiden door alle berichten die je voortdurend hoort of ziet. Maar helpt dat je nu altijd? Voor we het weten zitten we de hele dag op onze telefoon te kijken op zoek naar nieuwe informatie. We worden er bang van en het lost weinig op. Psalm 25 helpt ons op een andere manier te kijken naar de nare gebeurtenissen van de afgelopen weken.

AAN DE SLAG MET HET BIJBELGEDEELTE

Bijbelgedeelte werkvorm 1: Kijken naar Psalm 25


Nodig:
geprint bijbelgedeelte, papier, potlood/pen

Lees met elkaar Psalm 25: 15 tot 21 uit de Nieuwe Bijbelvertaling (print het gedeelte uit). 

Hoe vaak kom je in dit bijbelgedeelte woorden tegen die te maken hebben met zien of kijken? Omcirkel deze woorden. (Bij jonge kinderen, laat hen het benoemen en help hen erbij). 

  • Waar in dit gedeelte gaat het over het kijken van ons? Schrijf dit op. 
  • Waar in dit gedeelte gaat het over het kijken van God?
  • Hoe kunnen wij ons ‘oog gericht houden’ op God/ Kijken naar God in de coronacrisis en in het algemeen als we het moeilijk hebben?
  • De dichter van de psalm vraagt God ook naar hem te kijken. Vraag jij dit wel eens aan God? Teken met elkaar een groot oog. Schrijf daaronder waar je wilt dat God nu naar kijkt in Nederland, in jouw omgeving, in jullie gezin, in jouw leven. 
  • Bid hier met elkaar voor. 

Bijbelgedeelte werkvorm 2: Psalm 25 in een coronacrisis


Nodig:
Prints van Psalm 25: 15-22, creatief verwerkingsmateriaal naar keuze (denk aan stiften, gekleurd papier, pennen en papier, krijt of verf)

Lees het bijbelgedeelte drie keer:

  1. De eerste keer leest iemand het bijbelgedeelte voor. De anderen luisteren ernaar met hun ogen dicht. Welke beelden en gedachten komen boven terwijl jullie luisteren?
  2. De tweede keer leest iemand het bijbelgedeelte opnieuw voor. De anderen lezen nu mee en onderstrepen woorden of zinnen die hen aanspreken. 
  3. De derde keer leest iedereen het bijbelgedeelte voor zichzelf. Welke zin of welk woord raakt je het meest als je denkt aan alles wat er in de wereld gaande is rond het coronavirus?

Kies creatief materiaal uit waarmee je uitbeeldt of beschrijft welke gedachten of beelden er bij je boven komen als je over deze zin nadenkt. Je kunt bijvoorbeeld een schilderij, een lied of een gedicht maken. Maar wie weet wil je wel met restjes hout uit de schuur aan de slag of wil je iets over dit vers bouwen van lego.

Nadat iedereen klaar is, vertel je elkaar wat je gemaakt hebt en waarom je dat gemaakt hebt. Je helpt elkaar door elkaar vragen te stellen over het werk dat jullie gemaakt hebben. Laat de ander bijvoorbeeld toelichten waarom hij bepaalde kleuren gebruikt heeft of vraag naar een bepaald detail wat je ziet in het werk.

Nadat iedereen verteld heeft en bevraagd is op het werk dat jullie gemaakt hebben, schrijf je in een zin onder je werk waar het voor jou om gaat.

Tip 1: Werken meer mensen uit je gemeente met deze werkvorm? Deel dan jullie werk via bijvoorbeeld de app of in jullie facebookgroep.

Tip 2: Is een van de kinderen te klein om het bijbelgedeelte te lezen? Kies dan een vers voor dit kind uit en vraag hem daarbij een tekening te maken. Vers 20 past goed bij de belevingswereld van jonge kinderen. 


Bijbelgedeelte werkvorm 3: God ziet ons


Nodig:
potloden en papier, Psalm 25:15-22

Lees met elkaar Psalm 25:15-22. David is bang en wordt steeds banger. We weten niet precies waarom, maar de vijanden lijken hem op de hielen te zitten. In al zijn zorgen vraagt hij of God bij hem wil zijn en hem zijn liefde wil laten zien. Hij vraagt het niet alleen, maar hij vertrouwt er ook op dat God hem zal zien en zal helpen. Dat is ook nu onze diepste troost: 

Onze diepste troost is niet dat wij naar God kijken, maar dat Hij ons ziet en niet uit het oog verliest. 

God ziet ons, nog beter dan wij elkaar nu zien. 

Kijk vandaag eens goed naar elkaar. Iedereen kiest een persoon in de kamer uit. Teken die persoon zo goed mogelijk na. Teken daarna er iets bij dat je niet direct ziet, maar dat wel bij die persoon hoort. 

Bijvoorbeeld: Je tekent je broer, zoals hij er nu uitziet. Teken er iets bij waar je broer goed in is. Dit kun je niet zien, maar jij weet het wel. 

Laat je tekening aan elkaar zien en leg uit waarom je tekening er zo uit ziet. 

Jij hebt net heel goed gekeken naar iemand in jouw kamer en zag, doordat je hem of haar kende zowel iets van de buiten- als van de binnenkant. 

  • Stel je nu eens voor dat God naar jullie kijkt. Wat ziet Hij dan?
  • Stel je nu eens voor dat God naar ons land en naar de wereld kijkt. Wat ziet hij dan?

Praat nog eens door met elkaar:

  • Wat vind je ervan dat God ons ziet? Helpt jou dat? Waarom wel of waarom niet?
  • Heb je wel eens gemerkt dat God jou zag toen je het moeilijk vond? Hoe merkte je dat?
  • Maak de volgende zin af: God ziet ons en daarom….

Dat God ons ziet, laat hij vaak merken via mensen om ons heen. Nu we allemaal onze sociale contacten moeten verminderen, zien we veel minder mensen. Sommige mensen zullen zich hierdoor eenzaam voelen. 

  • Welke mensen uit jullie omgeving zullen zich eenzaam voelen?
  • Hoe kunnen jullie hen laten merken dat jullie hen toch zien, ook al kun je nu niet naar ze toe?

Tip 1: Gebruiken meerdere gemeenteleden deze werkvorm? Deel dan met elkaar de zin die jullie bij de laatste vraag bedacht hebben en bemoedig elkaar op deze manier.

Tip 2: Je kunt natuurlijk bespreken met elkaar hoe God naar ons kijkt. Je kunt dit ook in een tekening/schilderij of op een andere creatieve manier verbeelden. Kies een vorm die bij jullie past. 


Gebed

Rond het programma af door met elkaar te bidden. Dit kan op verschillende manieren.

  • Schrijf met elkaar een gebed. Laat je hierbij inspireren door het gebed uit Psalm 25:15-22.
  • Waar wil je God voor bedanken? Waar wil je voor bidden? Bedenk allemaal een gebeds- en een dankpunt. Bid hier met elkaar voor.
  • Bid het volgende gebed:

Heer, ons leven is in een week tijd flink veranderd. We zien en horen berichten over het coronavirus die ons bezorgd en soms ook bang maken. Gelukkig mogen we erop vertrouwen dat U ons en alle andere mensen ziet. Wees bij ons. We verwachten onze hulp van U.

Amen.