David en Goliat | Teamvoorbereiding

Het complete kliederkerkprogramma van David en Goliat bestaat uit deze teamvoorbereiding, ontdek-activiteiten en ideeën voor de viering en maaltijd. Duik eerst als team in het bijbelverhaal aan de hand van onderstaande ideeën. Kies vervolgens activiteiten en verwerkingsvormen uit die het beste passen bij jullie kliederkerk en bedenk er eventueel een aantal zelf! Let op variatie zodat het leuk is voor zowel jongens, meisjes; kinderen, tieners en volwassenen; voor dromers, denkers én doeners.

Wil je meer verdieping voor een goede voorbereiding en geloof in je kliederkerk? Lees dan dit artikel.

A4’tjes met gespreksvragen
Om mensen te helpen in gesprek te gaan, vind je bij de meeste activiteiten 'voorbeeld gespreksvragen'. Ook vind je bij de activiteiten een bijlage met een A4’tje voor op tafel: een zogenoemd praatpapier. Hierop staan een uitleg van de opdracht en de gespreksvragen.

• Dit ‘praatpapier’ is in ppt-formaat en kun je zelf bewerken zodat het bij jouw kliederkerk past.
  • Via deze link vind je meer downloads om materialen in kliederkerk-stijl vorm te geven.

Bijbeltekst
1 Samuel 17

Alle teksten bij de ideeën komen uit de Bijbel in Gewone Taal (tenzij anders vermeld).

Inspiratie vooraf
Lees samen het bijbelverhaal nog eens door.

• Weet je nog hoe je als kind dit verhaal beleefde?
  • Wanneer voel jij je klein? Wat is jouw Goliat?
  • Is er een situatie geweest in je leven waarin je bang was maar toch op God vertrouwde? Hoe was dat?
  • In 1 Samuel 17:8 roept Goliat: "Ik ben een Filistijn, niemand is de baas over mij. Maar jullie zijn slaven van Saul." Wat vind je van deze uitspraak? Was het waar? Wat zou Goliat ermee willen bereiken? En heb jij wel eens gehad dat mensen iets tegen jou zeiden waar je door in de war werd gebracht?

Je kunt ook samen de werkvorm 'Reuzen & stenen' uitvoeren.

Tips

• Wanneer je A4'tjes met gespreksvragen bij de activiteiten legt, kun je als team ook eerst deze vragen even doorlezen en er zelf over nadenken. Of stuur bijvoorbeeld het A4'tje naar de vrijwilliger die de betreffende activiteit leidt, om zo meer voorbereid te zijn op het voeren/leiden van een gesprek.
  • Voordat je kliederkerk van start gaat en de bezoekers binnenkomen, kun je 20 minuten inplannen om met al de vrijwilligers samen het programma en thema te bespreken, te checken of alles duidelijk is en bijvoorbeeld te bidden.
  • Je kunt tijdens de kliederkerk twee vrijwilligers aanstellen als 'vliegende keeps' die rondlopen en praatjes maken.
  • Bekijk je kliederkerk ook eens vanuit de ogen van een volwassene die alleen binnenkomt. Wordt hij/zij opgevangen, staat er koffie klaar en/of naar welke activiteit(en) zou je deze persoon verwijzen?

Ga voor meer tips en inspiratie naar www.kliederkerk.nl