Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Veilig vrijen 2.0 en sexting

Seks is overal en zeker met een mobiele telefoon erg toegankelijk. Denk bijvoorbeeld aan #metoo, wat de laatste weken circuleert op sociale media. Mensen vertellen hiermee dat zij in aanraking zijn geweest met seksueel machtsmisbruik. In deze werkvorm maken we bespreekbaar hoe jongeren naar zichzelf kijken op seksueel gebied en helpen we hen een mening vormen over sexting en hoe je daar nee tegen kunt zeggen.

Nodig:

  • benodigdheden om een filmpje af te spelen
  • tekst van liedje 'mooi' van Talitha Nawijn
  • laptop of tablet met quiz gemaakt via mentimeter.com of een andere quiz site met de vragen (3x) uit de werkvorm (mocht je dit nu echt niet zien zitten, kan je ook een real life quiz ervan maken op flappen in de ruimte met stembriefjes of iets dergelijks. Dit kost alleen meer tijd)

Uitvoering:

Vooraf: Wat is sexting

Sexting is het verspreiden of delen van seksueel getinte foto's of berichten via mobiele telefoons of andere mobiele media. De term is afgeleid van seks en texting. Je kunt na elke quiz of filmpje uitgebreid in gesprek gaan. Je kunt het ook minder uitgebreid doen en dat wat je aanbiedt in hun hoofd een plekje laten krijgen. Daar zijn de quizvragen ook voor bedoeld, als soort reflectie waarbij zij hun mening geven. Het is mooi als je elke wordcloud fotografeert en later in de groepsapp zet.

Vraag de jongeren om hun mobiele telefoon te pakken en op internet de website menti.com op te zoeken. Daar mogen ze de inlogcijfers die bij de door jou ingevulde mentimeterquiz horen invullen en hun naam (er hoort geen registratie bij). Laat hen de quiz maken:

  1. Heb je wel eens een vakantieliefde gehad? (Quizvraag met ‘ja’ en ‘nee’ als antwoord, beide goed)
  2. Wat is veilig vrijen voor jou? (kan een open vraag zijn of meerkeuze met antwoorden zoals ‘met condoom’, ‘met de pil’, met beide, of anders…)
  3. Wat komt er nog meer bij kijken volgens jou? (wordcloud)

Bekijk kort de antwoorden.

Bekijk daarna dit filmpje: 

Bespreek welke aanvullingen je uit het filmpje kan halen, focus ook op het stukje ‘grenzen stellen’ en ‘jezelf zijn’.


Deel 2 van de quiz:

  1. Hoe kijkt God tegen seks aan? (open vraag of meerkeuze ‘is fout’, ‘is prachtig, hij heeft het toch zelf gemaakt?!’, ‘iets wat er gewoon bij hoort’, ‘seks is voor voortplanting’, ‘seks is voor twee mensen die heel veel van elkaar houden’‘God heeft daar niets mee te maken’. of je eigen meerkeuze antwoorden.)
  2. Luister het liedje Mooi van Talitha Nawijn en geef de jongeren de tekst op papier. Je bent waardevol in Gods ogen en daarom mag je trots zijn op je lichaam en er met zorg mee omgaan en dat je dus ook je grenzen goed mag bewaken. Gaat sexting over jouw grens? (ja/nee)
  3. Wat heb jij meegemaakt op het gebied van sexting?

Ga kort in op wat het met je doet dat God zo naar je kijkt. Verandert het de manier waarop je naar jezelf kijkt? 

Deel 3 van de quiz:

Sexting is…

  1. seksueel getinte berichtjes naar elkaar sturen
  2. seksueel pikante foto’s sturen
  3. beide (dit antwoord is goed)

Sexting is… (elk antwoord is ok, het is een mening)

  1. leuk en spannend
  2. iets wat je niet moet doen
  3. iets wat iedereen zelf moet weten
  4. strafbaar

Het is heel moeilijk om nee te zeggen als iemand je om een foto vraagt.

  1. Ja
  2. Nee

Kijk nu het volgende filmpje over sexting: 

Praat door over de input van deze werkvorm:

  • veilig vrijen is meer dan een condoom
  • je bent waardevol in Gods ogen, ga daar zorgvuldig mee om
  • past sexting hier dan in?

Eventueel kun je als aanvulling dit filmpje gebruiken om de keerzijde van sexting duidelijk te maken.