Bijbeltekst
Maar de vrouw antwoordde: ‘Ik heb helemaal niets meer in huis. Alleen nog wat meel in een pot, en een restje olijfolie in een kruik. Ik heb een paar takken bij elkaar gezocht voor een vuur. Nu kan ik nog net iets te eten maken voor mij en mijn zoon. Maar als dat op is, zullen we doodgaan van de honger. Dat is zo zeker als de Heer, uw God, leeft!
1 Koningen 17:12

Nodig

• Papier in een cirkel geknipt
  • Stiften

De deelnemers gaan samen (als gezin) of individueel een cirkel verdelen in 'pizzapunten' voor verschillende categorieën. Waar geven zij hun geld aan uit?

Voorbeelden van categorieën voor gezinnen:

• Huur of hypotheek
  • Huishouden en inrichting van ons huis
  • Telefoonkosten
  • Boodschappen
  • Kleding
  • Zwemles en zwemdiploma's
  • Muziekles
  • Uitstapjes (leuke dingen doen)
  • Verjaardagen en cadeaus
  • Sparen
  • Iets anders, namelijk...

Het is het leukste als deze activiteit door gezinnen samen gedaan wordt. Laat de kinderen met hun moeder en/of vader bespreken waar zij meer/minder geld aan uitgeven en hoe keuzes gemaakt worden.

Kinderen kunnen ook zelfstandig zo'n 'pizza' invullen als ze zelf zakgeld krijgen. (Dat is dus niet in iedere context vanzelfsprekend!)

Voorbeelden van categorieën voor kinderen en jongeren:

• De inrichting van mijn kamer
  • Mijn telefoon
  • Speelgoed
  • Iets lekkers kopen
  • Iets aan een goed doel geven
  • Cadeaus
  • Sparen

Vertel dat dit stuk papier staat voor het geld dat zij per maand krijgen. Waaraan geven ze hun geld uit, en hoeveel?
Leg uit (en laat zien) dat de helft van de cirkel staat voor de helft van je geld. En dat een heel klein pizzapuntje staat voor een klein deel van je geld. Laat hen de cirkel in pizzapunten verdelen en daarin schrijven/tekenen waar ze dat deel van hun geld aan uitgeven. Het geeft niet als ze het niet helemaal naar werkelijkheid invullen, het gaat om de oefening erover na te denken en over te praten.

Voorbeeld gespreksvragen

• Ben je tevreden met hoe je je geld besteedt?
  • Wat zou je eventueel willen veranderen en waarom?