Zeg eens wat positiefs!

Doel
De jongeren leren de betekenis van ‘zegenen’ kennen, en deze betekenis in hun eigen leven toe te passen.

Vooraf
Dit programma gaat over Numeri 22 en Numeri 23: 1-10, lees de tekst vooraf en kies welke gedeelten uit de tekst je met de jongeren gaat lezen en welke gedeelten je in het kort toelicht aan de jongeren.

Nodig

• Grote vellen karton
  • Papier dat bedrukt is met bakstenen
  • Gekleurde en zwarte stiften
  • Potloden
  • Gum
  • Tekenpapier

Voorbereiding
Plak de grote vellen karton aan elkaar vast, en plak daarop het papier met baksteenpatroon, zodat er een grote ‘muur’ ontstaat.

Introductie
Vraag de jongeren hoe ze aan iemand die niets van het christelijk geloof weet, zouden uitleggen wat 'zegenen' is. Vertel dat zegenen 'goede woorden over iemand zeggen, iemand het beste wensen of het beste uit iemand halen door positief te reageren' betekent. En dat vervloeken het omgekeerde van zegenen inhoud. Je trapt dan iemand de grond in met woorden.

Verdieping
Lees de delen uit Numeri 22 en 23:1-10 die je hebt uitgekozen en licht het verhaal verder toe. Vraag hoe het komt dat het Bileam niet lukt het volk te vervloeken zoals Balak hem vroeg. De opdracht die Bileam kreeg, was om geen goede, maar slechte woorden te spreken. Vervloeken dus.

• Vraag of dit ook wel eens in de omgeving van de jongeren aan de orde is.
  • Doen ze daar zelf ook aan mee en waarom?
  • Er zijn mensen die zeggen dat woorden geen pijn doen. Wat vinden de jongeren daarvan?
  • Is er iemand die wel eens ervaren heeft dat woorden zeer deden?
  • Of weet iemand dat iemand anders dit overkomen is?
  • Wie heeft ervaren dat goede, aardige, positieve woorden heel veel goed doen?
  • Vraag tenslotte hoe ze ervoor kunnen zorgen dat er vaker goede in plaats van slechte woorden over een ander gezegd kunnen worden.

Verwerking
Graffiti kan heel mooi zijn. Soms zijn het zelfs echte kunstwerken. Maar soms staan er vreselijke dingen over iemand op een muur geschreven, die heel erg kwetsend kunnen zijn. Als je bijvoorbeeld langs een muur loopt waarop groot het woord ‘kanker’ gespoten staat en je hebt zelf die ziekte, dan is dat vreselijk.

Vraag de jongeren om ook graffiti te gaan maken, maar dan met alleen positieve woorden en leuzen. Leuzen waarvan mensen opleven, een hart onder de riem gestoken krijgen, blij worden, enzovoorts. Helemaal leuk is het als ze aardige dingen over elkaar opschrijven! Leg het grote vel neer waar het baksteenmotief op staat. Laat de jongeren op tekenpapier leuzen schrijven met graffitiletters, het geheel inkleuren en uitknippen.

Afsluiting
Laat de jongeren de leuzen die ze hebben gemaakt op de muur plakken. Zo ontstaat er een muur vol ‘zegeningen’, om inspiratie uit op te doen.

Tip: Misschien is de graffiti-muur zo mooi dat je deze ergens in het kerkgebouw of jeugdruimte kan ophangen.