Doop | Introductie

Waarom dopen we in de kerk, en wat betekent de doop? In deze bijeenkomsten verdiepen de jongeren hun kennis over de doop, door bijvoorbeeld een doopdienst mee te maken en zelf te oefenen met dopen.

Doelen

• De deelnemers weten dat de doop een teken is waarmee God laat zien dat ook jij bij de geloofsgemeenschap (de kerk) hoort.
  • De deelnemers begrijpen dat de doop een geschenk is waarin God Zijn liefde laat zien aan de gedoopte en zegt: Jij bent Mijn kind.

Persoonlijke voorbereiding

• Lees de werkvormen die je gekozen hebt en de theologische achtergrondinformatie over de doop rustig door.
  • Denk na over welke betekenis jouw eigen doop heeft voor jou. Wat spreekt je aan in het doopritueel? Welk aspect begrijp je niet of spreekt je minder aan?
  • Als je kinderen hebt: heb je ze laten dopen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
  • Het kan zijn dat niet alle jongeren uit je groep zijn gedoopt. Is dat het geval of weet je het niet zeker, sta er dan bij stil hoe je dit gegeven een plek geeft en je ervoor zorgt dat je het niet vergeet. Het benoemen aan het begin van de bijeenkomst en met de groep bespreken - dat niet iedereen is gedoopt - is in principe al voldoende.

Let op: Bereidt de bijeenkomsten op tijd voor. Als je gemeenteleden, musea, of andere bezoeken moet regelen, doe dit dan op tijd.

Passende liedsuggesties

• Passende liedsuggesties vind je hier.

Ga naar Bijeenkomst 1
Ga naar Bijeenkomst 2