Spoorzoeken: Viering

Hieronder vind je verschillende ideeën voor jullie Klieder-viering bij het thema 'spoorzoeken'. Ze zijn geclusterd in subthema’s. Kies uit wat past bij jullie Kliederkerk.

God laat overal Zijn sporen achter:

• Vragen om te bespreken:
    - Heb jij wel eens goed moeten zoeken naar iets? Hoe vond je dat?
    - Soms is het spoorzoeken naar iets van God. Waarin zie jij iets van God of wanneer ervaar jij iets van God?

Bespreek dit plenair of in kleine groepjes. Of laat iedereen op een post-it tekenen of schrijven en dit op een groot bord plakken.

• Foto's kijken
    Wanneer jullie de ontdek-activiteit 'Sporen van Gods karakter' hebben gedaan, kun je de foto's in de viering bekijken met laptop en beamer. Eventueel kunnen de groepjes die de foto's hebben gemaakt er wat bij vertellen. Bekijk van te voren de foto's even en maak eventueel een selectie. Het bovenstaande liedje 'Volg het spoor' past goed bij deze verwerkingsvorm.

• Gebedsvorm
    Misschien heb jij wel vragen aan of over God waarbij je nog zoekt naar antwoord. Soms is het even spoorzoeken naar antwoorden in ons leven. Je mag hier je vraag of vragen opschrijven en hem in de grote box gooien.

In de voetsporen van Jezus:

• Vragen om te bespreken:
    - Wat betekent het om in iemands voetsporen te lopen?
    - In wiens voetsporen zou jij willen gaan? (Wie is je voorbeeld? Hoe volg jij dit voorbeeld na?)
    - Er zijn ook mensen die in Jezus' voetsporen willen treden. Wat zou dat betekenen? Hoe zou dat eruit zien?
  • Jezus' opdracht
    Lees van te voren Lucas 4:18. Wat zijn de taken van Jezus volgens deze tekst?
    Vertel in de viering kort wat Jezus’ taken waren in Zijn leven, en dat Hij dat nu dus nog steeds wil doen in & door ons.
    Neem evt. de tekst erbij op beamer of papier.

"God heeft mij uitgekozen.
    Daarom is zijn Geest bij mij.
    God heeft mij gestuurd om aan arme mensen het goede nieuws te vertellen.
    En om tegen gevangenen te zeggen dat ze weer vrij zijn.
    Om blinden te vertellen dat ze weer zullen zien.
    En om mensen die het moeilijk hebben, te helpen."
    - Lucas 4:18 uit de Bijbel in Gewone Taal.
  • In de sporen van Jezus
    Er ligt een lang stuk behang met daarop bruine voetstappen. Dit is het spoor van Jezus. Je kunt eventueel van te voren of ter plekke samen bij iedere voetstap iets schrijven wat bij Jezus hoort.

Als je nu graag in Jezus' voetsporen zou willen treden, dan mag je jouw voetsporen hierop achterlaten. Trek je schoenen en sokken uit, kies een kleurtje en smeer verf onder je voeten. Loop nu over het behang! Zo krijgen we verschillende kleuren sporen door elkaar van mensen die in de voetsporen van Jezus willen gaan! (De uitnodiging is voor kinderen en volwassenen.) Maak daarna je voeten weer schoon en dan mag je weer op je plek gaan zitten.

Eventueel kun je vragen wat het voor hen betekent om in Jezus' voetsporen te gaan.

• Voeten wassen
    Eventueel kun je bij bovenstaande verwerking toevoegen dat degene die dat willen, elkaars voeten schoon wassen. Vertel dat het bij Jezus past om goed voor elkaar te zorgen en elkaar te dienen. En dat Jezus dit zelf liet zien door de voeten te wassen van zijn vrienden. Zet teiltjes water, zeep en handdoeken klaar en laat kinderen/volwassenen/medewerkers die dat willen elkaars voeten wassen.

Voetsporen in het zand:

• Je kunt deze werkvorm gebruiken uit de Jong Protestant werkvormendatabase, over voetstappen in het zand.

Bijbelverhaal over 'Jezus volgen':

• Vertel het verhaal van Jezus die de discipelen roept. Zij lieten alles achter om hem te volgen. Zie Marcus 1:16-20

Liedjes
o Spoorzoeken van Rikkert