Verschillende delen

Ontdekactiviteit: Maak een eetbaar poppetje.

Bijbeltekst
"
Een lichaam bestaat niet uit één deel, maar uit veel verschillende delen. Stel dat de voet zegt: ‘Jammer, ik hoor niet bij het lichaam, want ik ben geen hand.’ Dat kan de voet wel zeggen, maar een voet hoort toch echt bij het lichaam! Of stel dat het oor zegt: ‘Jammer, ik hoor niet bij het lichaam, want ik ben geen oog.’ Dat kan het oor wel zeggen, maar een oor hoort toch echt bij het lichaam! Als het hele lichaam alleen maar uit ogen bestond, dan zouden we niet kunnen horen. En als het hele lichaam alleen maar uit oren bestond, dan zouden we niet kunnen ruiken. God heeft elk deel van het lichaam een eigen taak gegeven. Precies zoals hij dat wilde. Een lichaam bestaat dus uit veel delen, en al die delen zijn verschillend. Want als ze allemaal hetzelfde waren, zouden ze nooit met elkaar één lichaam kunnen vormen."
- 1 Korintiërs 12:14-20

Nodig
-
Koekjes/eierkoeken/rozijnen/fruit/snoepjes waarmee een poppetje gemaakt kan worden
- Eetbare 'lijm' van poedersuiker en water

Leg alle verschillende ingrediënten los van elkaar neer. Als je het zo ziet liggen, stelt het nog niets voor. Maar met al die losse onderdelen kun je een eetbaar poppetje maken. Geef hem ogen, mond, haar, misschien wel kleren? Ondertussen kun je met elkaar praten over bijv. onderstaande gespreksvragen.

Voorbeeld gespreksvragen

1. Probeer je eens voor te stellen: een lichaam dat alleen bestaat uit ogen! Of alleen benen! Hoe zou dat zijn?

2. Lees eens de Bijbeltekst hierboven uit de brief 1 Korintiërs. Wat vind je ervan?

3. Kijk een naar de verschillende mensen die bij jullie Kliederkerk komen. Waarin lijk jij op deze mensen? Wat hebben jullie hetzelfde? En wat zijn de verschillen?