Avondmaal | Verdieping: Gesprek met twee gemeenteleden

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 1: Avondmaal van Catechesemethode Overhoop.

Gesprek met twee gemeenteleden

Ga in gesprek met gemeentelden over het avondmaal in je eigen kerk.

• Duur: 40 minuten
  • Nodig: avondmaalsviering (in eigen gemeente of elders), twee (volwassen) gemeenteleden, tekst/orde van dienst van een Avondmaalsviering uit de gemeente

Voorbereiding

Plan dit gesprek rond een avondmaalsviering in jullie gemeente. Spreek met de jongeren af dat jullie als groep deze dienst bijwonen en vertel dat jullie er later over doorpraten. Je kunt er ook voor kiezen om dat meteen na deze dienst te doen. Nodig hierbij in ieder geval twee gemeenteleden uit die ook bij de dienst en de avondmaalsviering aanwezig waren. Je kunt ook met de jongeren en twee volwassen gemeenteleden gezamenlijk een avondmaalsviering in een andere gemeente bezoeken.

Vertel de gemeenteleden dat jullie in het nagesprek samen nagaan wat er allemaal gebeurt als de gemeente het Avondmaal viert, en vraag of ze iets willen delen van wat de viering van het Avondmaal voor hen persoonlijk betekent.

Voor elke gemeente geldt: zo zijn onze manieren. Dat geldt ook voor het Avondmaal. Of het nu gaat om de keuze voor een bepaald soort wijn of druivensap, brood, matzes of hosties: de precieze woorden die een voorganger uitspreekt, het uitnodigingsbeleid - ‘open’ of meer ‘gesloten’ Avondmaalsviering -, de gewoonte om in een kring te staan, rond een tafel te zitten, langs brood en wijn te lopen of het door de rijen te laten gaan: elke gemeente maakt daarin eigen afwegingen.

Vertel de jongeren dat jullie samen met de twee gemeenteleden op een rijtje gaan zetten wat er allemaal gebeurde bij de viering van het Avondmaal die jullie hebben bijgewoond. Start het gesprek door samen de verschillende onderdelen langs te lopen en zo precies mogelijk te reconstrueren.

Richt de aandacht vervolgens op de betekenis en persoonlijke beleving hiervan voor de gemeenteleden en de jongeren zelf.

• Hoe ervaren zij het Avondmaal?
  • Wat spreekt hen aan, wat niet?
  • Wat staat voor hen centraal als ze het Avondmaal vieren?
  • Of misschien wisselt dit ook wel en kunnen ze verschillende aspecten benoemen die voor hen belangrijk zijn?

Als de jongeren dat willen is het mooi als ze ook zelf hier iets over durven te delen. Help hen hier zo nodig bij, maar dwing hen niet.

Als de jongeren uit zichzelf niet vragen naar de persoonlijke ervaring/beleving, begin hier dan zelf mee. En deel ook iets van van wat de betekenis van het Avondmaal is voor jou persoonlijk.