Avondmaal | Verkenning: Wat eet je tijdens het avondmaal?

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 1: Avondmaal van Catechesemethode Overhoop.

Wat eet je tijdens het avondmaal?

In deze werkvorm gaan de jongeren kennismaken met de diversiteit die er is in het eten en drinken tijdens het Avondmaal in de Protestantse Kerk. De wijn laten we achterwege vanwege de leeftijd van de jongeren.

• Duur: 15 minuten
  • Nodig: matse, snee witbrood, bruinbrood, volkorenbrood, wit en rood druivensap in kleine bekertjes, blinddoeken (bijvoorbeeld theedoeken), bordjes.

Voorbereiding

Leg alle ingrediënten op bordjes, niet zichtbaar voor de jongeren. Verdeel het in twee sets, zodat de tweetallen straks om de beurt de helft geblinddoekt kunnen proeven.

• Verdeel de groep in tweetallen. Vraag de tweetallen om te bepalen wie de blinddoek voor doet.
  • Vertel daarna pas de opdracht: elke ‘ziende’ mag één ding van het bordje dat je hen geeft voorzichtig in de mond van de ‘blinde’ stoppen. De blinde mag raden wat het is. Ga zo door totdat het bordje leeg is.
  • Wissel daarna van rol: de ander krijgt de theedoek om en mag alles op het andere bordje proeven.

Als alle jongeren aan de beurt zijn geweest, vraag je:

• Waar wordt dat wat jullie gegeten en gedronken hebben in de kerk voor gebruikt?
  • Wanneer wordt dit gegeten en gedronken? Vertel daarna dat er natuurlijk ook nog wijn bij hoort.

Wissel vervolgens met elkaar uit wat in jullie gemeente gebruikelijk is. Wordt er altijd hetzelfde gegeten en gedronken, of varieert dat?