Avondmaal | Verwerking: DIY Agapè-viering

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 1: Avondmaal van Catechesemethode Overhoop.

DIY Agapè-viering

Maak je eigen agapè-viering en word een liturgie expert!

• Duur: maximaal 45 minuten voorbereiding, uitvoering minimaal 30 minuten.
  • Nodig: onder andere druiven en matzes, laptop, beamer, geluidsboxen, wifi.

Het Griekse woord agapè betekent 'liefde'. Je zou de agapè-viering ook 'liefdesmaal' kunnen noemen. De eerste christenen kwamen regelmatig thuis bij elkaar. Ieder bracht dan eten en drinken mee, waaronder brood en wijn. Tijdens de maaltijd lazen ze de Schrift en deelden ze brood en wijn. De maaltijd drukte de onderlinge verbondenheid uit en de verbondenheid met Jezus. Wat van de maaltijd overbleef kreeg een diaconaal doel. Een agapè-viering is geen avondmaal-viering, want het brood en de wijn zijn geen verwijzing naar het lichaam of het bloed van Jezus. (Meer informatie vindt je hier)

Voorbereiding

Idealiter vindt de maaltijd plaats in een kerkgebouw; waarbij de voorbereiding in bij-ruimtes kan gebeuren en de viering zelf in de kerkzaal, rondom het liturgisch centrum. Bedenk van te voren of de viering openbaar is, bijvoorbeeld voor ouders of gemeenteleden. De DIY Agapè-viering kan bijvoorbeeld een openings- of slotmoment zijn van het catechese-seizoen. Als je er voor gekozen hebt om ouders/belangstellenden uit te nodigen, noem dan alleen het aanvangsmoment van de feitelijke viering in de uitnodiging.

Bepaal in grote lijnen het onderwerp van de viering. Bepaal welke onderdelen van een viering je een plek wilt geven; houd daarbij rekening met het aantal jongeren en de totale duur van de te maken viering. Bijvoorbeeld:

• Welkomstmoment
  • Symbool (+ toelichting)
  • Gebed
  • Bijbellezing
  • Bijbelverwerking (preek, sketch, lied, etc.)
  • Lied (zelf maken / kiezen op YouTube)
  • Diaconaal doel aankondigen
  • Inleiding Agapè-viering
  • Uitvoering Agapè-viering
  • Lied
  • Zegen-moment

Uitvoering

Geef de jongeren de volgende opdracht: bereid een do-it-yourself Agapè-viering voor, waarbij jullie een onderdeel van de viering voorbereiden en leiden. Het is een Agapè-viering, dus druiven en matzes horen er in ieder geval bij. Leg zo nodig uit wat een Agapè-viering inhoud.

Verdeel de groep in kleine groepjes (of losse personen). Elk groepje wordt verbonden aan een onderdeel van de viering. De instructie luidt om binnen 30 minuten het onderdeel voor te bereiden, gebruik makend van aanwezige materialen. Geef ook aan hoeveel tijd een onderdeel in de viering mag duren.

Laat de jongeren zoveel mogelijk hun eigen gang gaan, maar loop wel langs de groepjes/jongeren en help hen waar nodig op weg.

Na 30 minuten is er 15 minuten pauze om alles klaar / standby te zetten zodat de viering zo soepel mogelijk kan verlopen.

Houd de viering, waarbij je als leiding aangeeft welk onderdeel (groepje) aan de beurt is.