Avondmaal | Verwerking: Speurtocht in de kerk

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 2: Avondmaal van Catechesemethode Overhoop.

Speurtocht in de kerk

• Duur: 20 minuten.
  • Nodig: uitgezette omgekeerde speurtocht op papier, zie de Voorbereiding.

Jezus zette vaak dingen op scherp door de gangbare manier van doen om te draaien. Zo ook in Johannes 13:1-17: Jezus is Rabbi, Meester, en hij verlaagt zichzelf tot knecht.

In het Avondmaal vieren we de grootste omkering in het christelijke geloof: de dood die leidt tot de opstanding. Jezus’ dood die ervoor zorgt dat de dood niet het einde is, maar juist het begin van het Koninkrijk van God. Zoals Jezus dit Koninkrijk neerzet, zal het een omgekeerde wereld zijn. In elk geval anders dan wat wij succesvol noemen in dit leven:

• Matteüs 21:31 De tollenaars en de hoeren zijn u [schriftgeleerden] voor bij het binnengaan van het koninkrijk van God.
  • Marcus 10:14 Toen Jezus dat zag, wond hij zich erover op en zei tegen hen: ‘Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij.’ [Succesvol zijn in het leven is van geen nut in Gods koninkrijk]
  • Matteüs 20:8 De laatsten werden de eersten bij het uitbetalen na een dag werken in de wijngaard.

Deze omkering gaan de jongeren ook ervaren in deze werkvorm.

Voorbereiding

Zet een speurtocht uit door je kerkgebouw door aanwijzingen op papier te zetten. Hierbij moeten de jongeren de aanwijzingen omgekeerd opvolgen: dus van onder naar boven de route lezen, rechts wordt links, etc.. Betrek hierin liefst ook de plek waar jullie het Avondmaal altijd vieren.

Geef opdrachten om te beantwoorden op het papier tussendoor zoals de volgende:

• Noem wat gegeten en gedronken wordt tijdens het Avondmaal in omgekeerde volgorde.
  • Als je lopend Avondmaal hebt: loop de route die avondmaalsgangers altijd lopen in omgekeerde volgorde.
  • Noem eens drie dingen die Jezus omkeerde in Zijn boodschap toen Hij op aarde rondliep.
  • Wat zou jij in deze wereld graag willen omkeren?

Leg de jongeren uit dat ze een ‘omgekeerde speurtocht’ gaan doen. Vertel aan de hand van de toelichting waarom deze speurtocht ‘omgekeerd’ is. Verdeel de jongeren in groepjes en laat de groepjes iets na elkaar starten. Bij een kleine groep deelnemers kunnen ze ook met z’n allen de speurtocht doen. Geef iedere groep het papier met de opdrachten.

Koppel na afloop nog even terug over de laatste vraag:

• Wat zou jij in deze wereld graag willen omkeren?

Deel hierbij ook iets wat jij zelf zou willen omkeren. Mooi om de genoemde punten voor te leggen aan God in het gebed ter afsluiting van de avond.