Bidden | Opdracht: Gebeden verzamelen

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 2: Bidden van Catechesemethode Overhoop.

Opdracht: Gebeden verzamelen

Verzamel samen met de jongeren gebeden en bespreek hoe God gebeden verhoort.

• Duur: 15 minuten
  • Nodig: vijf collectezakken, kaartjes met gebeden (bijlage), stopwatch, vier stevige platen met de woorden ‘ja, nee, wacht, vertrouw op Mij’ (bijlage), kerkzaal (met rek of tafel met collectezakken), opdracht voor de jongeren.

Voorbereiding

Zorg dat er voor ieder groepslid een collectezak klaar ligt. Verspreid de kaartjes met gebeden door de kerkzaal. Hang de vier stevige platen zo op, dat de tekst niet zichtbaar is. Je kunt de platen ook omgedraaid tegen de muur zetten of op de grond leggen.

Vertel de jongeren dat er verspreidt in de kerkzaal kaartjes met gebeden liggen. Noem eventueel de kleur van de kaartjes. Geef de jongeren vijf minuten de tijd om zo veel mogelijk gebeden te vinden. Verzamel ze in de collectezak.

Na vijf minuten verzamelen de jongeren zich weer bij het collecterek. Vertel nu dat God ook alle gebeden van de mensen ‘verzamelt’. Hij hoort alle gebeden die we naar Hem uitspreken. Een gebed tijdens de kerkdienst, een schietgebedje, een paar zinnen voor het slapengaan of gewoon een paar woorden waarin we God bedanken. Maar wat doet Hij ermee? Niet alle gebeden worden verhoord. Dat kan soms heel ingewikkeld zijn. Misschien kan het volgende helpen: God kan op verschillende manieren reageren op onze gebeden.

• Draai de eerste plaat om. Soms zegt God: ‘Ja, wat je gevraagd hebt, is naar Mijn wil. En Ik verhoor het nu meteen!’
  • Draai nu de tweede plaat om. Soms zegt God: ‘Nee, wat je gevraagd hebt, is niet naar Mijn wil. Ik heb een ander plan en ik verhoor je gebed (nu) niet.’
  • Draai nu de derde plaat om. Soms zegt God: ‘Wacht, wat je gevraagd hebt, ligt in Mijn plan, maar nu is het nog niet Mijn tijd. Je moet nog even wachten. Dat is beter.’
  • Draai nu de vierde plaat om. Soms zegt God vooral: ‘Vertrouw op Mij.’ Het is niet altijd te begrijpen wat er gebeurt en waarom een gebed wel of niet beantwoord wordt. Maar we mogen erop vertrouwen dat God naar ons luistert als we bidden. En ons gebed niet voor niks is.

Bespreking

• Wat vind je van deze mogelijkheden? Wat zou God nog meer kunnen antwoorden?
  • Wat voor soort gebed verwacht je dat God wel/niet/nog niet verhoort?

Tip

• Heb je meerdere groepjes? Print de bijlage dan meerdere keren uit, op verschillende kleuren papier. Laat elke groep een zijn eigen kleur kaartjes verzamelen. Zorg ervoor dat aan het eind van het gesprek de platen weer omgedraaid zijn voor de volgende groep.
  • Het onderwerp gebedsverhoring kan voor jongeren ingewikkeld zijn. Dat is het voor veel volwassenen ook. We begrijpen niet altijd wat er met onze gebeden gebeurt, waarom God iets wel of niet doet. Probeer als begeleider dit ook niet sluitend of kloppend te maken. De antwoorden op de platen helpen jongeren te ontdekken dat God op verschillende manieren kan reageren, maar dat je niet altijd weet op welke manier God gebeden (ver)hoort.