Bidden | #Prayfor

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 2: Bidden van Catechesemethode Overhoop.

Bidden | #Prayfor

Maak je eigen gebedsmuur aan de hand van hashtags.

Duur: 20 minuten.
Nodig: grote plaat piepschuim of karton, diverse tijdschriften en kranten, papieren praatwolkjes in verschillende maten, scharen, punaises of lijm, stiften, kerkzaal (achterin de kerk), opdracht voor de jongeren.

De jongeren maken met elkaar hun eigen gebedsmuur. Geef elke jongere een aantal tijdschriften of kranten, een stift en praatwolkjes. Leg kort uit dat een gebed uit verschillende onderdelen kan bestaan.

• #ThankYou = Je kunt God bedanken voor een eigenschap van God of iets wat Hij geeft.
  • #Thinking = Je kunt God vertellen wat je bezighoudt.
  • #Asking = Je kunt God een vraag stellen, iets waar je nieuwsgierig naar bent of graag wilt weten.
  • #Prayfor = Je kunt voor een persoon, een groep mensen of een bepaalde situatie bidden.

Laat de jongeren bedenken wat zij tegen God zouden willen zeggen, waar ze Hem voor willen bedanken of wat ze aan Hem willen vragen. Schrijf dit gebedspunt met de bijbehorende hashtag en enkele kernwoorden in een praatwolkje. Zoek in de tijdschriften en kranten een passende afbeelding bij het bid- of dankpunt. Prik of plak het praatwolkje en de afbeelding op de plaat.

Tips

• Als je karton gebruikt, kun je er ook voor kiezen om de praatwolkjes achterwege te laten. Laat ze rechtstreeks met een stift de hashtag met het gebedspunt er op het karton bij schrijven.
  • Plak in het midden van de plaat de uitleg van de hashtags in steekwoorden, zodat de jongeren dit als geheugensteuntje hebben. Bijvoorbeeld:

#ThankYou = Danken voor een eigenschap van God of wat Hij geeft.

#Thinking = Wat je bezighoudt.

#Asking = Een vraag.

#Prayfor = Gebed voor persoon of groep mensen.