Bidden | Start van de reis: openingsgebed

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 2: Bidden van Catechesemethode Overhoop.

Start van de reis: openingsgebed

Start samen met de jongeren de gebedsreis en begin met een openingsgebed.

• Duur: 10-15 minuten.
  • Nodig: kleine kaarsen (bijvoorbeeld waxinelichtjes, één per persoon), lucifer of aansteker, mandje of iets dergelijks, extra ruimte, kerkzaal (rondom de paaskaars).

Voorbereiding

Steek de paaskaars aan. Leg voldoende kaarsjes in een mandje. Zorg ervoor dat er om de paaskaars voldoende ruimte beschikbaar is om de kaarsjes straks neer te zetten.

Verzamel de jongeren in een extra ruimte van de kerk. Leg uit wat jullie vandaag gaan doen. Maak zo nodig groepjes en verdeel de jongeren dan over de begeleiders. Laat de jongeren in stilte naar de kerkzaal lopen en vraag hun om in een kring om de paaskaars te gaan staan.

Spreek uit: ‘We staan hier bij de paaskaars. De paaskaars staat symbool voor het licht van Jezus Christus die het kwaad en de duisternis heeft overwonnen. Hij is hier bij ons en verlicht ons.’

Geef daarna de volgende opdracht. Elke jongere pakt om de beurt een kaarsje en steekt hem aan. Vertel: "Zeg in gedachten iets tegen God. Bijvoorbeeld een wens voor deze bijeenkomst, iets wat je vandaag beziggehouden heeft, iets waar je dankbaar voor bent". Zet de kaarsjes daarna rondom de paaskaars.

Gebed

Spreek daarna als leiding hardop een kort gebed uit.

Goede God,
wij komen hier bij U.
U bent het licht van de wereld.
Wij danken U dat U het kwaad overwonnen heeft.
En wij bidden U: Hoor onze gebeden.
Gebeden van verwachting, van hoop,
van dankbaarheid, van zorg om de mensen die ons lief zijn,
van eenzaamheid en pijn.
Wees ons nabij in dit uur.
Amen.