Bidden | Verwerking: Stilleven van het Onze Vader

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 1: Bidden van Catechesemethode Overhoop.

Stilleven van het Onze Vader

• Duur: 20 minuten.
  • Nodig: kaartjes met daarop de negen delen van het Onze Vader, smartphones van de jongeren, een ruimte waar diverse attributen te vinden zijn (zoals scharen, plakband, lijm, knipsels en gekleurd papier) en een plek met een rustige achtergrond (bijvoorbeeld een witte muur).

Voorbereiding

Stem van tevoren met de dienstdoende predikant af of foto’s van de stillevens komende zondag in de kerkdienst vertoond kunnen worden. Denk daarbij aan de volgende manieren:

1. Bid met elkaar het Onze Vader met open ogen. Laat de foto’s op de beamer verschijnen op het moment dat de bijbehorende bede uitgesproken wordt.
  2. Meng de foto’s door elkaar en vertoon ze op de beamer. Laat de gemeenteleden raden welke bede er bij welk stilleven past. Bid daarna gezamenlijk het Onze Vader.

Stap 1
Maak groepjes van twee tot vier personen. Geef elk groepje een of meerdere kaartjes met delen van het Onze Vader, afhankelijk van het aantal groepjes dat je hebt. Elk groepje krijgt de opdracht om in tien minuten te bedenken hoe ze de bedes op de kaartjes één voor één uit kunnen beelden in een stilleven. Ze mogen hierbij gebruikmaken van de attributen in de ruimte. Laat ze hierin vooral creatief zijn!

Stap 2
Alle jongeren komen weer bij elkaar. Elk groepje beeldt om beurten hun stilleven uit op de plek met de rustige achtergrond. De jongeren raden welke bede er verbeeld is. Daarna maakt één van de jongeren een foto van het stilleven.

Tips:

• Geef bij het uitleggen van de opdracht aan dat je foto’s van de stillevens in de kerkdienst wilt vertonen. Zorg ervoor dat dit niet als een verrassing op het eind komt. Leg uit dat je gemeenteleden iets wilt laten zien van wat er in deze bijeenkomst gebeurt. De foto’s helpen anderen in de gemeente om te begrijpen wat er in het Onze Vader staat. Respecteer het als een jongere niet met zijn stilleven op de foto wil. Vertoon de bede die hij of zij heeft uitgebeeld niet in de kerkdienst. Of maak een foto van het groepje zonder hem/haar.
  • Bestaat je groepje uit minder dan vier deelnemers (inclusief jouzelf als leiding), beeld dan gezamenlijk de bedes uit. Het raadelement verdwijnt hierdoor uit de verwerking, maar er kunnen wel foto’s gemaakt worden. Stimuleer elke jongere om mee te denken in het uitbeelden van de bedes.