Bidden | Zingend bidden

Duur: 15 minuten.
Nodig: rebus, eventueel liedbundel, organist, kerkzaal (bij het orgel of de piano), opdracht voor de jongeren.

Voorbereiding
Hang de rebus op of leg hem goed zichtbaar in de buurt van het orgel. Vraag de organist om alvast op zijn plaats achter het orgel of de piano te gaan zitten. Wanneer je gebruikmaakt van de variatietip, leg dan ook liedbundels neer.

Laat de jongeren eerst de rebus oplossen. Vertel dat Augustinus, een belangrijke bisschop die rond 400 na Christus leefde, ooit deze uitspraak deed. Praat met elkaar door over deze uitspraak en stel bijvoorbeeld de volgende vragen aan de organist.

• Wat vind je van deze uitspraak?
  • Wat vind je het mooiste lied over gebed?

Variatietip
Vraag de organist een stukje van het mooiste lied over gebed te spelen. Of zing dit lied met elkaar. Stem dan wel met de organist af dat hij een lied uitkiest dat bekend is bij de jongeren.