Bijbel Buiten Bingo

Bijbel Buiten Bingo

De tieners krijgen een Bingokaart met 24 namen van Bijbelse gehuwde personen. De namen kunnen ze vinden door te zoeken naar posters in de omgeving van de kerk. Er is echter een man/vrouw die nergens te vinden is en wel degelijk op de kaart staat. De tiener die als eerste en degene die als laatste deze naam en de naam van zijn / haar partner opzoekt in de Bijbel heeft: BINGO. De winnaar ontvangt de eerste prijs en de verliezer een troostprijs.

Tip: het is leuk om deze werkvorm te doen rond valentijnsdag.

Doelen:

• De tieners gaan in de Bijbel na wie de partner is van de ontbrekende persoon op de kaart.
  • De tieners komen in beweging.
  • De tieners leren verschillende bijbelse namen.

Nodig:

• Print de 24 namen van de Bijbelse personen op A4 (of A3) en doe ze in een envelop.
  • Print voor alle tieners de Bingokaart en zorg voor pennen.
  • Stel twee leuke prijspakketten op, een voor de snelste en een voor de meest trage winnaar.

Duur:

• Voorbereidingen: 60 minuten
  • Afhaalmoment door de tieners: 1 dag
  • Bingospel beschikbaar stellen: 3 dagen
  • Prijspakketten bezorgen bij winnaars: 40 minuten (afhankelijk van het aantal deelnemers)

Vooraf

Vraag via WhatsApp aan gemeenteleden of bekenden die allemaal in een wijk of dorp wonen of ze gedurende 3 dagen een vel papier goed zichtbaar voor het raam willen hangen. Geef aan dat jij het vel door de brievenbus bezorgd. Geef expliciet de data door, bijvoorbeeld van vrijdag tot en met zondag.

Tip: Kies mensen die redelijk bij elkaar in de buurt wonen. Denk aan een wijk of dorp. Tieners kunnen ook vanaf de fiets op zoek gaan. Lukt dit niet los het dan op door een aantal mensen, twee vellen te geven. De tieners hoeven dan iets minder te zoeken.

Tip: Als printen en bezorgen teveel werk is, kun je ook aan de deelnemers vragen of zij zelf een papier willen maken met de desbetreffende bijbelse naam er op. Geef wel door dat het vanaf de straat goed leesbaar moet zijn.

Uitnodiging via WhatsApp

Nodig de tieners via WhatsApp uit voor het Bingo spel.

Voorbeeldtekst voor uitnodiging:

Hoi! Doen jullie mee met de buiten bingo? Je kunt het zelf (lopend of op de fiets) doen of samen met een vriend(in).
Hiervoor is een Bingokaart nodig die je op bij mij kunt ophalen.
Je kunt spelen van .

Hoe werkt het?
Je ziet in tal van posters met namen van Bijbelse gehuwde personen. Je vindt de posters geplakt op ramen bij allerlei mensen uit de gemeente.
Er staat 1 persoon op de kaart waarvan geen vel papier te vinden is. Om te weten wie dat is, moet je dus de andere personen vinden.
Weet jij de persoon die we zoeken + weet je de naam van zijn/haar man of vrouw? App deze dan met Bingo naar mij persoonlijk.
De tiener die als eerste de goede naam en de naam heeft gevonden van zijn partner in de Bijbel en dit aan mij persoonlijk stuurt via WhatsApp, heeft BINGO en een prijs! Degene die mij als laatste het goede antwoord instuurt, krijgt ook een prijs. De prijs wordt thuisbezorgd.

Afhaalmoment door de tieners

Zorg dat gedurende 1 dag de tieners de Bingokaart kunnen ophalen. Op die manier hebben alle tieners de gelegenheid langs te komen en heb je geen grote groepen bij de deur.
Benut dit moment om de tiener te vragen hoe het met hem/haar is door buiten (!) op afstand een praatje te maken.

Tip: Maak je liever helemaal geen contact gezien de pandemie, zorg dan voor instructie op de deur en zet de Bingokaarten en pennen klaar in een afgesloten krat bij de voordeur.

Bingospel beschikbaar stellen

Stuur de meewerkende gemeenteleden via WhatsApp een avond voor avond van de actie een reminder dat de Bingo tijd is ingegaan met de vraag of ze de poster willen ophangen tot en met . Herinner de tieners aan de Bingokaart, het zoeken kan beginnen.

Het goede antwoord is dat de naam Elisabet op de Bingokaart staat, maar niet te vinden is op de posters.
Haar man is Zacharias. Ze is de moeder van Johannes de Doper. Lucas 1:5-80

Prijspakket bezorgen bij winnaars

Je kunt pas na afloop van de Bingo-periode bepalen wie de winnaars zijn. Degene die het eerst was en degene die het laatste het juiste antwoord via WhatsApp verstuurde. Zo geef je ook alle tieners de gelegenheid om mee te doen.

• Geef de gemeenteleden het seintje dat de posters weer van het raam mogen worden afgehaald. En bedank ze voor hun medewerking!
  • Breng de prijzen langs en maak een foto die je deelt in de Groepsapp.
  • Het is natuurlijk ook heel leuk om over deze Bingo te schrijven in het kerkblad, zodat ook andere gemeenteleden begrijpen wat het doel was van de posters, want de tieners zijn vast niet de enige die ze zien.