Eerlijk delen Quiz

Bijbeltekst
Toen zei Elia tegen haar: ‘Maakt u zich geen zorgen. Ga naar huis en doe wat u van plan was. Maar bak eerst wat brood voor mij en breng me dat. Dan kunt u daarna iets klaarmaken voor uzelf en uw zoon.
Want er zal steeds genoeg meel en olie zijn, ook al valt er nog geen regen op het land. Dat heeft de Heer, de God van Israël, beloofd.'
1 Koningen 17:13 en 14

Nodig:

De weduwe mag delen van iets wat zij al in huis heeft, haar meel en olie.

Optie 1
: Leg de quiz op een tafel en laat de deelnemers deze invullen tijdens het ontdek-uur. Laat een begeleider in gesprek gaan over de vragen en antwoorden. Maak duidelijk waar ze de vellen kunnen inleveren. Bekijk de antwoorden. Eventueel maak je snel wat 'statistieken' van de antwoorden (een X aantal deelnemers in onze kliederkerk vindt het moeilijk om dingen te delen, etc.) en vertel dit bijvoorbeeld in de viering. Ga in gesprek over delen en wat daar moeilijk/leuk aan is.

Optie 2: Stel de vragen tijdens de viering. Laat de deelnemers staan/zitten op een bepaalde plek, of een gekleurd papier omhoog houden, om hun antwoorden kenbaar te maken. De twee laatste (open) vragen laat je hen vertellen aan hun buurman/vrouw.

Voorbeeld gespreksvragen

• Hoe vind jij het om iets te delen?
  • Wat zou je zelf kunnen delen met anderen?