Geloof en geweld | Verwerking: Schilderij tegen geweld

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 1: Geloof en geweld van Catechesemethode Overhoop.

Geloof en geweld | Verwerking: Schilderij tegen geweld

• Duur: minimaal 30 minuten. Je kunt ook jongeren in groepjes een schilderij laten maken, dit kost minder tijd dan verschillende individuele schilderijen, maar vergt wel meer overleg.
  • Nodig: schildersdoeken (Xenos), verf, kwasten, lege jampotten, water.

Maak met elkaar een schilderij als protest tegen geweld. Laat daarin iets terug komen van het geloof in een God die liefde is en Jezus die geweld afwijst. Zoek met elkaar een plek waar het schilderij kan hangen in jullie gebouw.

Tip: vraag de predikant of hij of zij een keer over dit thema preekt en hang dan het schilderij of de schilderijen voor in de kerk op. Het is mooi als de jongeren (of eventueel jij als leiding) uitleg geven aan de mensen in de kerk waarom jullie het schilderij gemaakt hebben.

Gespreksvragen

Deze gespreksvragen kun je gebruiken tijdens (of na) het schilderen of voor de preek van de predikant:

• Hoe heb jij geweld weergegeven op jouw schilderij?
  • Hoe ziet geweld er voor jou uit?
  • Hoe heb je iets terug laten komen van het geloof in een God van liefde en Jezus die geweld afwijst?
  • Vertel ook hoe je hier zelf in staat als leiding: wat hebben de schilderijen van de jongeren jou te zeggen en welke raakvlakken hebben ze met de betekenis van het christelijk geloof voor jou als het gaat over omgaan met geweld?