Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Hemelvaart, Jezus laat ons niet alleen - 'coronaproof'

Met Hemelvaart herdenken we dat Jezus naar de hemel ging. Met deze werkvorm voor jong en oud ga je aan de slag met dit bijbelverhaal. Je ontdekt dat Jezus wel naar de hemel gaat, maar dat dat niet betekent dat Hij ons verlaat.

Doel:

  • Jong en oud staan samen stil bij de betekenis van Hemelvaart.
  • Jong en oud ontdekken dat Jezus bij ons is, ondanks dat hij in de hemel is.
  • Jong en oud ontdekken wat zij kunnen doen om Jezus’ werk zichtbaar te maken.


Introductie (15-30 min)

Binnenkort is het Hemelvaartsdag. In de Bijbel staat een verhaal over Jezus die met zijn leerlingen op de Olijfberg is. Ze zijn met elkaar in gesprek. Dan komt er een wolk en kunnen de leerlingen Jezus niet meer zien. Jezus gaat naar de hemel. Dit noemen we de hemelvaart van Jezus. Bekijk deze video waarin met Lego wordt uitgelegd waar we aan denken met Hemelvaart. Kies daarna één van de creatieve vormen uit en doe die met elkaar. Of laat iedereen een eigen creatieve vorm kiezen en spreek af hoeveel tijd jullie gaan besteden. Daarna kun je samen verder met de Verdieping, Verwerking en Afsluiting. 

Jezus verdwijnt in de wolken

Nodig:

  • watten;
  • plastic bekertje;
  • papier;
  • karton;
  • kleurpotloden/stiften;
  • schaar;
  • touwtje;
  • lijm.

Hoe maak je het?

  • Smeer de buitenkant van het plastic bekertje in met lijm en plak de watten er op. Laat drogen. Dat zijn de wolken. 
  • Teken Jezus op dik papier of op gewoon papier en plak hem later op karton. Misschien kun je op internet een plaatje opzoeken als voorbeeld. Maak de tekening zo mooi, gebruik verschillende stiften en potloden. Let op: maak de tekening niet te groot, het is de bedoeling dat hij straks in het bekertje past!
  • Knip de Jezus-figuur uit.
  • Prik in de onderkant van het plastic bekertje een klein gat en trek hier een touwtje doorheen. De onderkant van het plastic bekertje komt bovenaan je knutselwerk.
  • Knip een touwtje van ongeveer 40 cm af en maak de onderkant van de draad vast aan het hoofd van Jezus. (Dat is dus aan de kant van de opening van de beker) 
  • Trek aan het touwtje en zie hoe Jezus in de wolken ‘verdwijnt’!


Een wolk in een glas

Nodig:

  • heet (of kokend) water;
  • haarlak;
  • ijsblokjes;
  • glazen pot met deksel;
  • een zelfgemaakte tekening van Jezus;
  • lijm/plakband.

Hoe maak je het? 

  • Maak een tekening van Jezus. Plak de tekening tegen de glazen pot met de voorkant naar binnen. Als je de pot omdraait kun je Jezus door de pot heen nog goed zien.
  • Doe het kokende water in de glazen pot. Als de pot voor ⅓ gevuld is, is dat voldoende. Let op: doe voorzichtig met heet water! 
  • Spuit snel wat haarlak in de pot.
  • Sluit de pot met de deksel en leg de ijsblokjes bovenop.
  • Er ontstaat een wolk in de pot. Kun je Jezus nog zien?
  • Als je de deksel eraf haalt, gaat de rook vanzelf weer weg en komt Jezus weer tevoorschijn. 


Goocheltruc
 

Nodig:

  • telefoon of laptop om een video te bekijken en luisteren;
  • materialen voor de goocheltruc (zie video). 

De hemelvaart van Jezus is als een soort goocheltruc. Het leek alsof Jezus verdween, maar is dat wel zo? Kennen jullie goocheltrucs? Jullie kunnen voor elkaar een goocheltruc voorbereiden. Laat deze trucs aan elkaar laten zien. Ter inspiratie bekijk je eerst een video met goocheltrucs waarbij honden (en een kat) voor de gek worden gehouden. 

Verdieping (15 min) 


Lees samen Handelingen 1: 9-11. 

Je leest hier dat Jezus naar de hemel gaat. Er staat ook dat Jezus weer terugkomt. Reageer eens op dit verhaal.

  • Wat gebeurt er met Jezus? 
  • Hoe gaat Jezus naar de hemel? 
  • Waarom gebeurt dat op die manier denk je? 
  • Hoe denk je dat de leerlingen zich voelden? 
  • Als jij een van de leerlingen was, hoe zou jij dat dan hebben beleefd? 
  • Hoe zou het zijn geweest voor de engelen die bij de leerlingen kwamen? 

Lees nu samen Johannes 14: 18-19. 

Jezus is naar de hemel gegaan, maar Hij belooft dat Hij ons niet alleen laat. Bespreek het bijbelgedeelte met elkaar. 

  • Wat betekent het volgens jou als Jezus zegt: "ik laat jullie niet als wezen achter"? 
  • Wat vind jij van deze belofte? 
  • Wat merk jij van deze belofte in jouw eigen leven? 
  • Zie jij dat Jezus ons niet alleen laat op de wereld? Zo ja, hoe zie je dat? Zo nee, waarbij zou je dat willen zien? En hoe?

Verwerking (15-30 min) 


Jullie hebben gelezen dat Jezus naar de hemel is gegaan, maar hij laat ons niet alleen. Hij zal terugkomen. Jezus laat zich nu ook op verschillende manieren hier op aarde zien. Jullie kunnen ervoor zorgen dat Jezus’ werk zichtbaar is. Hieronder zijn zes mogelijke manieren te vinden. Door deze zes activiteiten kunnen jullie een stukje van Jezus zichtbaar maken. Maak met elkaar een keuze. Om er een verrassing van te maken, kunnen jullie dat doen door te dobbelen met een dobbelsteen. Elke manier is gekoppeld aan een getal op de dobbelsteen. Jullie kunnen eventueel meerdere manieren kiezen die jullie uit gaan voeren. Dobbel dan vaker met de dobbelsteen. 

1: Briefpost 

Nodig:

  • briefpost (brief, kaart of tekening);
  • eventueel postzegels;
  • lootjes om lootjes te trekken. 

Nu mensen elkaar minder vaak kunnen opzoeken, ontdekken we weer hoe leuk het is om post te krijgen: een persoonlijke brief, een leuk kaartje of een mooie tekening. Je kunt iemand heel blij maken met leuke post! In deze opdracht stuurt iedereen post naar elkaar. Zorg ervoor dat iedereen in ieder geval één brief/kaart/tekening weggeeft en er één ontvangt. Spreek van tevoren af naar wie iedereen de post gaat sturen. Eventueel kun je ook lootjes trekken. Dan is het nog een verrassing van wie je de post gaat krijgen. Jullie kunnen ervoor kiezen om de post echt te versturen via de postbezorgers, maar jullie kunnen ook zelf de post aan elkaar geven. 

2: Biechtstoel 

Nodig:

  • pennen en papier;
  • lootjes om lootjes te trekken. 

Als je liegt, ben je niet eerlijk tegen de ander. Misschien heb je wel eens gelogen. Dat is niet leuk. Het is juist fijn om eerlijk tegen elkaar te zijn, al kan het soms moeilijk zijn om de waarheid te vertellen. Speel met elkaar een spel. Maak een keuze uit spel A of spel B. 

  • Spel A: Iedereen noemt twee stellingen/zinnen: 1 is een leugen en 1 is de waarheid. Kunnen de anderen raden welke de waarheid is en welke de leugen? Degene die de meeste goed heeft geraden, wint het spel. Als je wint, is het leuk om een prijs te krijgen. Bedenk een prijs voor degene die wint. Denk aan een 'klusjes-vrije-dag', het kiezen van de maaltijd of wat lekkers. 
  • Spel B: Het kan moeilijk zijn om iemand de waarheid te vertellen, omdat je je er bijvoorbeeld voor schaamt. Of omdat je weet dat die ander het niet leuk of goed vindt wat je wilt vertellen. Een leugen vertellen kan ook moeilijk zijn. Misschien hebben mensen bij jou al snel door dat je liegt. Dat gaan jullie nu op de proef stellen! Hoe snel hebben anderen door dat jij liegt? Geef elkaar bijvoorbeeld een dag de tijd om een leugen aan iemand anders te vertellen. Je kunt hiervoor lootjes trekken, zodat iedereen een leugen vertelt en iedereen een leugen krijgt te horen. Kom je ermee weg of wordt je betrapt? Bespreek de dag erna tijdens bijvoorbeeld de maaltijd wie welke leugen heeft verteld en of je betrapt bent. Was het moeilijk om te liegen? Hoe voelde jij je toen je de leugen vertelde? Hoe was het voor de ander om een leugen te horen? 

3: Klusjesruil

Nodig: 

  • papier;
  • pennen;
  • potje of bakje.

Hoe fijn zou het zijn als iemand anders jouw kamer op moet ruimen? Dat zou nu wel eens kunnen gebeuren. Ga een klusjesruil houden! Iedereen schrijft een klusje van zichzelf op. Het klusje is iets wat diegene ergens in de komende dagen moet doen, bijvoorbeeld in de dagen tot Pinksteren. Denk daarbij aan de afwas doen, kamer opruimen, stofzuigen, huiswerk maken of de kattenbak verschonen. Vouw de briefjes op dezelfde manier op. Doe daarna alle briefjes in een pot of bak. Schud de briefjes door elkaar. Iedereen haalt een briefje uit de pot of bak. Zorg ervoor dat niemand zijn of haar eigen klusje krijgt. Gebeurt dat wel? Doe dan opnieuw de briefjes in de pot of bak, schud ze en deel ze weer uit. Als het is gelukt, vertel dan aan elkaar welk klusje je gaat doen. Maak eventueel een schema en hang deze op. Spreek met elkaar af wanneer de klusjes klaar moeten zijn. 

4: Scheldpot 

Nodig:

  • pot of bakje;
  • briefjes;
  • pen. 

Vloeken of schelden is niet netjes om te doen en misschien vind je het ook helemaal niet fijn om te horen als iemand dat doet. Toch gebeurt het wel eens. Misschien overkomt het jou ook wel eens. Maak een scheldpot. Als jij scheldt, komt er een briefje met jouw naam in de pot. Doe dit bijvoorbeeld in de dagen tussen Hemelvaart en Pinksteren. Aan het einde maak je het potje open en tel je de briefjes met namen. Wie heeft de minste briefjes in de pot zitten? Diegene krijgt een beloning! Bedenk vooraf welke beloning dat gaat zijn. En wie heeft de meeste briefjes in de pot zitten? Bedenk vooraf een tegenprestatie voor diegene. Denk bijvoorbeeld aan huishoudelijke klusjes, zoals de maaltijd voorbereiden, tafeldekken of strijken. Of bijvoorbeeld voor iedereen drinken maken om het daarna gezellig met elkaar op te drinken.
Tip: in plaats van een scheldpot kunnen jullie ook kiezen voor bijvoorbeeld een foutje-bedankt-pot. Die kun je dan vullen met briefjes als iemand een woedeuitbarsting of ruzie heeft. 

5: Lichtdrager 

Nodig:

  • waxinelichtjes. 

Jullie kennen vast wel een aantal 'goede doelen', organisaties die bijvoorbeeld andere mensen ondersteunen en/of helpen. Of voor dieren, zoals het Wereld Natuur Fonds (WNF). Door iets goeds te doen voor een ander, ben je een soort lichtdrager. Een lichtdrager kan een inspiratiebron zijn voor anderen. Zoals in de Bijbel staat, brengt licht goedheid, eerlijkheid en trouw. Jezus zei ook dat hij het licht in de wereld is. Bij deze opdracht zetten jullie een eigen 'goed doel' op en zijn jullie lichtdragers. Maak een keuze uit individuele opdrachten (opdrachten die jullie alleen, binnen het gezin, gaan doen) of een gezamenlijke opdracht (die jullie samen met elkaar doen voor mensen om jullie heen). 

Individueel: Een goed doel kan iets zijn buiten je directe omgeving, zoals het WNF. Maar zoek het eens dichterbij. Jullie kunnen ook lichtdragers zijn voor elkaar door iets goeds te doen voor de ander. Denk daarbij aan het zetten van een kop koffie, het bakken van een taart om het vervolgens met elkaar op te eten of door een klusje over te nemen. Of misschien kun je een euro doneren aan je broer of zus die spaart voor een nieuw PlayStation spel. Kortom: maak, bak, kleur of doe iets anders waarmee je een ander blij maakt. En doe er een (waxine)lichtje bij, omdat Jezus het licht in de wereld is. Zo ben je letterlijk een lichtdrager. Spreek van tevoren af wie voor elkaar iets goeds gaan doen. Eventueel kunnen jullie lootjes trekken. 

Gezamenlijk: Een goed doel kan iets zijn buiten jullie directe omgeving, zoals het WNF. Maar zoek het eens dichterbij. Jullie kunnen ook lichtdragers zijn voor bijvoorbeeld de buren door iets goeds te doen voor hen, iets waarmee je hen blij maakt. Maak met elkaar een plan. Voor wie willen jullie iets goeds doen? En wat gaan jullie met elkaar doen? Denk daarbij aan het bakken van een taart, grasmaaien of boodschappen doen. Kortom: maak, bak, kleur of doe iets anders waarmee jullie een ander/anderen blij maken. En doe er een (waxine)lichtje bij, omdat Jezus het licht in de wereld is. Zo zijn jullie letterlijk lichtdragers.

6: Complimentenbord 

Nodig:

  • complimentenbord (groot vel papier of een magneetbord of prikbord);
  • een pen;
  • gekleurde briefjes; 
  • lijm of plakband.  

Tover een lach op het gezicht van een ander door een compliment te geven! Maak met elkaar een groot complimentenbord. Op het bord komen briefjes met complimenten voor elkaar. Dat kan een groot vel papier zijn, een poster of bijvoorbeeld een magneetbord of prikbord. Zoek een geschikte plek in huis en hang het complimentenbord op. Leg er gekleurde briefjes en een pen bij. Het wordt een vrolijk complimentenbord. In de komende dagen, bijvoorbeeld tot Pinksteren, mag iedereen iedere dag een compliment opschrijven voor een ander. Probeer zoveel mogelijk verschillende mensen een compliment te geven. Beperk het tot het geven van 1 compliment per dag, om het speciaal te houden en een overvol complimentenbord te voorkomen. Houd het overzichtelijk.

Afsluiting (5 min)


Sluit af met een gebed.

Voorbeeldgebed:

Vader in de hemel,
Vandaag denken we aan de hemelvaart van uw zoon Jezus. Soms voelen wij ons misschien wel alleen, ook alleen gelaten door U. Juist daarom danken we U voor de belofte dat U ons niet alleen laat. Dat we weten dat U, ondanks dat U in de hemel bent, ook bij ons bent hier op aarde. Geef ons geloof en vertrouwen.

Help ons ook in deze vreemde corona tijd, waarin we veel minder bij andere mensen kunnen zijn dan we eigenlijk willen. Help ons vol te houden en manieren te vinden waarop we toch goed contact met elkaar kunnen houden.
Dit alles vragen wij u in Jezus’ naam.

Amen.

Zing met elkaar of luister naar een lied. 

Liedsuggesties:

  • Heer, we kijken omhoog - Sela;
  • Al heeft Hij ons verlaten, Hij laat ons nooit alleen - liedboek 663a;
  • Op de wolken; 
  • Ik moet weggaan;
  • Volken wees verheugd - liedboek 47 (Psalm 47); 
  • Ik zal zo lang ik leef bezingen in mijn lied - liedboek 89;
  • Groot koning is de Heer Liedboek 97 (Psalm 97).

Ter aanvulling op deze werkvorm kunnen jullie de viering met ds. De Reuver bekijken.