Het kwaad | Verwerking: Foto maken

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 2: Het kwaad van Catechesemethode Overhoop.

Het kwaad | Verwerking: Foto maken

• Duur: 30 minuten
  • Nodig: smartphones, eventueel kabels en een computer laptop om foto’s te uploaden.

Geef de deelnemers de volgende opdracht:

Benoem de eerste drie perspectieven zo nodig nog even kort (zie bijlage). Kies één van de perspectieven van hoe je als christen kunt omgaan met het kwaad en het lijden in de wereld. Dit perspectief gaan de jongeren in duo’s (bij oneven aantal: één trio) verbeelden in een foto. Ze mogen dat in de ruimte doen, maar kunnen daarvoor ook naar buiten toe. Alles mag gefotografeerd worden of ze kunnen iets neerleggen, in scène zetten et cetera. Ook kunnen ze programma’s gebruiken om bijvoorbeeld een filter toe te passen op de foto. Geef voor deze opdracht maximaal twintig minuten.

Elk duo presenteert bij terugkomst de gemaakte foto en licht deze toe.

Tip: Van de gemaakte foto’s kun je een tentoonstelling maken. In overleg met de predikant van je gemeente hang je de foto’s met korte toelichting in de kerkzaal of in de koffieruimte. Attendeer de kerkgangers op de tentoonstelling door middel van een kort bericht in de nieuwsbrief of door een mondelinge mededeling in de dienst.