Kerst | Verdieping: Op zoek naar Jezus

Deze werkvorm is een onderdeel van de bijeenkomst Christelijke feesten | Kerst van Catechesemethode Overhoop.

Kerst | Verdieping: Op zoek naar Jezus

• Duur: 1,5 uur
  • Nodig:
    • Fiets als vervoermiddel (als de afstand te ver is om te lopen)
    • Mobiele telefoon met Google Maps
    • Afhankelijk van het aantal groepen het aantal letters van het woord Bethlehem (per adres drie letters)
    • Bij elk adres: een kerstster en wat lekkers te eten en/of drinken.

Voorbereiding

• Benader van tevoren drie gemeenteleden met de vraag of hun huis als ‘adres’ voor de kersttocht mag dienen. Bij ieder adres hangt een kerstster aan de voordeur en de gastheer/gastvrouw vertelt een deel van het kerstverhaal, terwijl de jongeren iets lekkers eten en drinken. Ook krijgen de jongeren bij ieder adres een paar letters van het woord ‘Bethlehem’.
  • Zijn er meer dan acht deelnemers? Vraag dan meer gemeenteleden, zodat er meer adressen beschikbaar zijn en je de groep in tweeën kunt delen.
  • Maak van karton stevige, grote letters om het woord ‘Bethlehem’ te kunnen vormen en breng deze bij de gemeenteleden die de jongeren gaan ontvangen.
  • Zet de adressen van de te bezoeken gemeenteleden op papier voor de jongeren.

Eerste adres

• Lucas 2:8-18 wordt verteld;
  • De jongeren krijgen de letters ‘E L E” mee.

Tweede adres

• Mattheüs 2:1-12 wordt verteld;
  • De jongeren krijgen de letters ‘H H E’ mee.

Derde adres

• Lucas 2:25-32 wordt verteld;
  • De jongeren krijgen de letters ‘B T M’ mee.

Uitvoering

De jongeren komen vooraf op een centrale locatie bij elkaar. Leg uit wat de bedoeling is en geef hen de adressen. Via Google Maps kunnen de jongeren zelf uitzoeken hoe ze bij de adressen kunnen komen. Stimuleer hen om, als ze een deel van het kerstverhaal hebben gehoord, de gastvrouw/gastheer te vragen naar de betekenis van dit deel van het kerstverhaal voor hem of haar persoonlijk.

Na afloop komt de groep bij elkaar op de locatie van vertrek en proberen de jongeren van de ontvangen letters een woord te maken.

Als je meerdere groepen hebt dan is het leuk om een kleine beloning te geven voor de groep die het woord het eerst heeft gevonden.

Varianten op deze werkvorm

Gemeenteactiviteit

Het is leuk om deze werkvorm groots aan te pakken door de hele gemeente erbij te betrekken. Tips:

• Laat de predikant de activiteit afkondigen en plaats een oproep op jullie website of in het kerkblad.
  • Zorg voor meer adressen, en deel de bijbelgedeelten op in kleinere stukken.
  • Zorg naast wat te drinken of eten ook voor andere activiteiten bij de adressen. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een korte boodschap op een ster. Plak alle sterren op een papier en hang deze zichtbaar op tijdens de kerkdienst (live-stream).
  • Laat de deelnemers bij een startpunt de opdracht ophalen, dit zorgt voor structuur.

Wees creatief!