Kruidenzakjes maken

Bijbeltekst
“Josef en Nikodemus wikkelden het lichaam van Jezus in doeken, met de geurige zalf. Dat is bij de Joden de gewoonte als er iemand begraven wordt."

Nodig

• Lege losse theezakjes (of andere zakjes)
  • Allerlei soorten geurige vulling, denk aan:
    • Kruiden, zoals lavendel, tijm of rozenblaadjes
    • Parfum
    • Geurolie
    • Etherische olie
    • Zeep
    • Wasmiddel
    • Waspoeder
    • Wasverzachter
  • Mooie lintjes

In de tijd van Jezus was het de gewoonte om geurige olie en kruiden te gebruiken bij het begraven van een geliefde. Een manier om aandachtig afscheid te nemen en eer te bewijzen aan een geliefde die gestorven is.

Deze activiteit staat ook in het Doeboek van Kliederkerk over Pasen. Bestel dit boek via de webwinkel.

Leg op een tafel de verschillende soorten kruiden, olie, rijst (als 'drager' voor vloeibare geuren), zakjes en lintjes. Op verschillende websites kun je vinden wat er mogelijk is om geurzakjes te maken. Bijvoorbeeld hier

Laat mensen hun favoriete geur kiezen of samenstellen en in een zakje doen. Het zakje kun je tussen je kleding in je kledingkast doen, maar ook aan iemand geven die verdrietig is. Zo verspreid je  liefde én een lekkere geur.

Gespreksvraag

• Van welke geuren houd jij?
  • Jezus' vrienden zorgden goed voor hem, ook als hij gestorven is. Wat maakt, denk je, dat ze zoveel van hem houden?
  • Is er iemand in jouw buurt die wel wat liefde kan gebruiken? Misschien kan je het zakje aan haar of hem geven.