Schepping | Verdieping: Schepping én evolutietheorie

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 1: Schepping van Catechesemethode Overhoop.

Schepping | Verdieping: Schepping én evolutietheorie

• Duur: 25 minuten
  • Nodig: de spelkaartjes, ruimte om de kaartjes op de hangen, Bijbels, eventueel prijsje voor de winnende groep (het liefst iets om uit te delen).

Voorbereiding

In deze werkvorm krijgen de jongeren spelenderwijs informatie én vormen ze hun mening over hoe schepping en evolutietheorie zich tot elkaar (kunnen) verhouden.

Zorg dat er kaartjes met vragen en stellingen in een grote ruimte hebt hangen/liggen (bijvoorbeeld een kerkzaal). Ieder groepje krijgt de spelkaartjes.

Verdeel je groep in kleinere groepjes, afhankelijk van de grootte van de groep. In tweetallen aan de slag gaan is ook goed mogelijk.

Geef elk groepje een uitvalsbasis, bijvoorbeeld een tafel. Zorg dat de groepjes wat uit elkaar zitten zodat ze niet makkelijk elkaars gesprekken opvangen.

Vertel dat jullie een Zweeds renspel gaan doen.

• Van elk groepje mag er in de tijd maar één persoon een opdracht zoeken.
  • Deze moet hij/zij onthouden en dan terugbrengen naar de groep.
  • Daar mag de groep zich buigen over de vraag en een ander mag de volgende opdracht gaan zoeken (of dezelfde, als het een lange of ingewikkelde opdracht was).

De jongeren mogen Bijbel en mobiel gebruiken bij het beantwoorden van de vragen. Ze krijgen in totaal 15 minuten de tijd hiervoor (of 20 minuten bij een grote kerkzaal). De tijdsdruk is wat deze opdracht uitdagend maakt! Eventueel kun je tegen het eind enkele minuten erbij geven, ga daar flexibel mee om om het juiste resultaat te krijgen: wel competitie, maar ook veel vragen beantwoord.

Kom aan het einde van het spel nog even terug op de essentie ervan. Vraag de jongeren bijvoorbeeld wat ze ervan geleerd hebben of wat hen bijgebleven is. Als ze het zelf niet benoemen, leg dan in je eigen woorden uit waarom schepping en evolutietheorie elkaar niet uit hoeven sluiten. In de theologische achtergrondinformatie vind je hierover meer.