Schepping | Verwerking: Zorg voor de schepping

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 1: Schepping van Catechesemethode Overhoop.

Schepping | Verwerking: Zorg voor de schepping

• Duur: 20 minuten
  • Nodig: A3 -vellen, verfbenodigdheden of (dikke) stiften

De opdracht van God in Genesis 1:26 is duidelijk: we moeten goed zorgen voor de schepping.

[26] God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ (NBV)

Wat zijn dingen die wij als mensen in Nederland, in jullie woonplaats, van jullie gemeente anders/beter kunnen doen om deze verantwoordelijkheid serieus te nemen?

Brainstorm hier kort over.

Vraag de jongeren één of enkele dingen die genoemd zijn eruit te halen voor de volgende opdracht.

• Maak een poster welke je, bij wijze van spreken in de straat kunt hangen, als oproep om beter voor de wereld te zorgen. Dat mag een slogan zijn (‘een beter milieu begint bij jezelf’) of enkele acties (‘wees geen zak, gooi het in de afvalbak’) of juist een tekening die oproept tot een positieve actie. Het mag heel concreet en eenvoudig zijn, maar moet wel echt een verschil maken.

Daag de jongeren uit in de komende periode zelf te doen wat zij op hun poster hebben staan. Vertel dat jullie hier de volgende keer op terugkomen!

Hang hierna de posters op in het kerkgebouw en laat deze enkele weken hangen. Vraag eventueel andere gemeenteleden om erop te reageren (bijvoorbeeld via WhatsApp) en stuur deze berichtjes door.

Meer informatie en ideëen nodig? Bekijk dan eens deze werkvorm: Duurzaamheid Challenge.