Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Wonderen | Verdieping: Verhaal en gesprek over wonderen

Pijl naar links Ideeën

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 1: Wonderen van Catechesemethode Overhoop.

Wonderen | Verdieping: Verhaal en gesprek over wonderen

  • Nodig: Niets.
  • Duur: 15 minuten

Wat is een wonder eigenlijk? Lees vooraf de theologische achtergrondinformatie (zie bijlage).

Lees of vertel de jongeren het volgende verhaal:

“Iemand zat op een bank in het park de Bijbel te lezen. Hij was zo enthousiast, dat hij regelmatig riep: ‘Halleluja, loof de Heer.’ Een bijbelgeleerde kwam voorbij en vroeg wat hij las. ‘Het boek Exodus. Dat gaat over Mozes die met de Joden uit Egypte trok. Ik lees juist dat God de zee gesplitst heeft zodat het Joodse volk er door kon gaan.’ De geleerde zei hierop: ‘Weet je dan niet dat er op die plek hooguit 10 cm water stond?’

De man bleef teleurgesteld achter op zijn bank. Na een tijd besloot hij om verder te lezen. Even later klonk weer: ‘Halleluja, loof de Heer.’ De geleerde hoorde het nog net, keerde terug en zei: ‘Ik heb je zojuist uitgelegd wat er toen gebeurde. Ben je dat dan nu al vergeten?’ De man schudde zijn hoofd en zei: ‘Integendeel, ik ben heel blij met uw uitleg. Het is toch fantastisch! Er was maar 10 centimeter water en daarin komt een heel leger om!’”

Ga met elkaar in gesprek aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat gebeurt hier nu precies? (Komt de clou van het verhaal over?)
  • Hoe kijkt de bijbellezer naar de Bijbel? (Open blik, gelooft wat er geschreven staat, positief, verwonderd, gelooft in Gods (al)macht, etc…)
  • Hoe voelt de bijbellezer zich bij elk wonder?
  • De bijbellezer looft God elke keer dat hij iets wonderlijks ziet. Waarom zou hij dat doen?
  • Vertel dat God en Jezus wonderen deden als tekenen van God op deze aarde en richtingwijzers zijn naar Gods Koninkrijk. Gebruik hierbij de theologische achtergrondinformatie.
  • Hoe kijkt de bijbelgeleerde naar de Bijbel? (Kritisch, probeert alles te verklaren, negatief, ongelovig, etc…)
  • Hoe kijk jij zelf naar de Bijbel?
  • Hoe kijken de jongeren naar de Bijbel?

Als het je helpt, kun je kernwoorden in een mindmap zetten.